بازاریابی محتوا چیست؟ چه اهداف و مزایایی در بازاریابی محتوا وجود دارد؟

بازاریابی محتوا از روش های جدید بازاریابی و از شاخه های دیجیتال مارکتینگ است. برای استفاده از این روش باید اهداف آن را بشناسیم.

با استفاده روزافزون کاربران از اینترنت، نیاز برای اضافه شدن شیوه ای جدیدی برای بازاریابی نمایان شد. یکی از شیوه های غیر مستقیم بازاریابی، تولید محتوا است. شاید تصور کنید که این روش بازاربابی کارآمدی کمتری نسبت به روش های بازاریابی سنتی دارد، ولی با شناخت بیشتر این روش پی خواهید برد که بازاریابی تولید محتوا بسیار اثر بخش تر از بازاریابی های سنتی است و همچنین بازدهی طولانی مدت تر دارد.

بازاریابی محتوا چیست؟

با توسعه کسب و کارها و ورود آن ها به بستر اینترنت برای افزایش خدمت رسانی و یا فروش، نوعی بازاریابی با مضمون بازاریابی محتوا به راه افتاد. هدف از این نوع بازاریابی تولید یک محتوای جدید است که قشر مورد نظر ما از بین کاربران را تبدیل به مخاطب می کند. این نوع تبلیغات به صورت آنلاین هستند و هر کسب و کاری می تواند از آن استفاده کند. در این روش بازاریابی، یک کسب و کار از طریق محتوای تولید شده می تواند با مشتریان خود ارتباط برقرار کند. همچنین از طریق محتوا اطلاعات کافی در مورد کسب و کار و یا برند خود را به مخاطب منتقل کند. این روش حس اعتماد به یک کسب و کار را در مخاطب بالا می برد و نتیجه ای بسیار مطلوب در پیشرفت کسب و کار دارد.

چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم؟

هر کسب و کار یا برندی برای شناخته شدن، رسیدن به موفقیت و کسب یا افزایش درآمد، نیاز به شناخته شدن دارد. امروزه بازاریابی های سنتی به اندازه قبل پاسخگو نیستند و نمی توانند به خوبی یک کسب و کار، خدمات، محصولات یا برند را معرفی کنند. با اینکه تولید محتوا یک روش تأثیرگذار بازاریابی است ولی تفاوت های بسیار زیادی نسبت به بازاریابی سنتی دارد. در عصر ارتباطات، کاربران بیشتر تمایل دارند تا پیش از استفاده از خدمات یا محصولات یک کسب و کار، اطلاعات کافی در آن زمینه را بدست بیاورند. این افراد برای بدست آوردن این اطلاعات معمولاً در دنیای مجازی و اینترنت جستجو می کنند. همین جا است که اهمیت تولید محتوا برای کسب و کارها مشخص می شود. یک محتوای آنلاین در دنیای دیجیتال مارکتینگ باعث معرفی کامل یک برند و جلب اعتماد برای مشتریان می شود.

اهداف بازاریابی محتوا

محتوا می تواند اطلاعاتی جامع و کاربردی را در اختیار کاربران قرار دهد. اصلی ترین هدف برای استفاده از تولید محتوا جلب اعتماد مخاطبان و تبدیل کردن آن ها به مشتریانی وفادار است. با این حال اهداف دیگری هم برای بازاریابی محتوا وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  1. کمک به مشتری
  2. پاسخگویی به سوالات متداول
  3. تبدیل افراد به مخاطب و پس از آن به یک مشتری ایده آل
  4. ایجاد سرنخ‌ های فروش
  5. ایجاد آگاهی از برند و افزایش اعتبار برند
  6. تولید محتوای مفید و ارزشمند
  7. راضی نگه داشتن موتورهای جستجو
  8. جذب بک لینک
  9. جذب ترافیک

استراتژی بازاریابی محتوا در برندهای پیشرو

برندهای پیشرو از روش های گوناگونی برای بازاریابی محتوا استفاده می کنند. این روش ها تأثیر چشم گیری داشته و از یک کسب و کار، برندی معتبر و معروف ساخته است. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره می کنیم.

  1. استفاده از تولید محتوا برای بهینه سازی سایت و افزایش ارتباط با مخاطب
  2. استفاده از رسانه های اجتماعی برای تأثیرگذاری بر مخاطب
  3. استفاده از محتوا برای معرفی و ارائه خدمات یا محصولات
  4. استفاده از تولید محتوا برای افزایش دنبال کنندگان یا بازدیدکنندگان

استراتژی بازاریابی محتوا برای جذب مشتری عالی است

ایجاد یک محتوای مفید راهی مؤثر برای جذب بیشتر مشتری است. پیش از اینکه شما بخواهید از خدمات تولید محتوا استفاده کنید، باید بدانید که چه استراتژی هایی وجود دارد تا بتوانید برای هر کدام که مد نظرتان است درخواست خدمات کنید.

  1. استفاده از تصاویر
  2. استفاده از محتواهای ویدئویی
  3. استفاده از محتوای خلاقانه و دست اول
  4. استفاده از پادکست ها
  5. استفاده از محتوای داده محور
  6. استفاده از موضوعات متمرکز

محتوا، حال و آینده بازاریابی است

با پادشاهی محتوا تمایلات برای استفاده از آن بیشتر خواهد شد. رشد روزافزون تعداد وبلاگ ها و سایت ها رقابت را سخت تر خواهد کرد. در حال حاضر با توجه به محبوبیت رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تولید محتوای تصویری اهمیت بالایی پیدا کرده است. ولی حتی برای یک محتوای تصویری نیز یک نگرش و متن مخفی و پنهان در پس آن وجود دارد. بنابراین محتوا هرگز ارزش خود را در بازاریابی از دست نمی دهد. بلکه برعکس، روز به روز بیشتر از قبل برند ها تأثیر بازاریابی محتوایی را درک کرده و به سمت استفاده از آن کشیده می شوند.

بازاریابی بدون محتوا عالی امکان پذیر نیست

یکی از اثر بخش ترین روش های بازاریابی، بازاریابی دیجیتال است. تأثیرگذارترین بخش بازاریابی دیجیتال، تولید محتواست. با اینکه هنوز هم روش های سنتی بازاریابی و تبلیغات وجود دارند، ولی دیگر از اثر بخشی بالایی برخوردار نیستند. حتی اگر هزینه بالای روش های سنتی بازاریابی و تبلیغات را در نظر نگیریم، این واقعیت که این متدها تا حد زیادی قدرت خود در جذب مشتری را از دست داده اند، قابل چشم پوشی نیست. بنابراین در حال حاضر که پیشرفت روزافزون و چشم گیر دنیای اینترنت استفاده کاربران از این فضا را بیشتر کرده، هیچ روش بازاریابی به اندازه بازاریابی محتوا، تأثیرگذار نخواهد بود.

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

پیش از این بیان کردیم که بازاریابی روشی از بین روش های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال است. با اینکه این روش هم نوعی بازاریابی است ولی تفاوت های بسیار زیادی با تبلیغات که یکی از روش های بازاریابی سنتی است، دارد. تبلیغات و بازاریابی تولید محتوا به عنوان نمایندگان بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال دارای تفاوت در زمینه های زیر هستند:

  1. قابلیت رصد و اندازه‌ گیری نتایج بازاریابی
  2. نوع تعامل مشتریان با کسب ‌و کار
  3. هزینه‌ های بازاریابی
  4. قابلیت تارگت کردن مخاطبان هدف
  5. قابلیت کنترل و اصلاح تبلیغات پس از اجرای کمپین
  6. پیش ‌نیازهای دسترسی به تبلیغات
  7. دسترسی به مخاطبان

دلایل و مزایای استراتژی بازاریابی محتوا

ممکن است زمانی که اسم بازاریابی محتوا را شنیده اید این سؤال را از خودتان یا فردی که این روش را به شما پیشنهاد کرده پرسیده باشید که چه دلیلی برای استفاده از این روش بازاریابی وجود دارد؟ و یا چه مزایایی در روش بازاریابی محتوا هست که باعث شود این روش را به عنوان روش بازاریابی کسب و کارم انتخاب کنم؟ برای رسیدن به جواب این سؤال کافیست تا نگاهی به مزایای نام برده شده بیندازید.

1- اعتمادسازی در بازدیدکنندگان

امروزه مخاطبان یا کاربران دوست دارند تا پیش از استفاده از محصولات یا خدمات اطلاعات کافی و لازم در زمینه مورد نظرشان را بدست بیاورند. بنابراین دیگر روش های سنتی که در آن تنها محصولات یا خدمات معرفی می شدند کافی نیست. مخاطب باید به کسب و کار شما اعتماد پیدا کند تا تبدیل به مشتری شما بشود. محتوا دقیقاً همان چیزی است که به مخاطبان نشان می دهد شما تا چه اندازه عالی هستید؛ میزان تعهد شما چقدر است و چگونه یا با چه کیفیتی خدمات و محصولات خود را ارائه می کنید. و تمام این موارد بدون این است که شما خودتان و به شکل مستقیم آن ها را بیان کنید.

زمانی که فردی وارد وب سایت شما شده و با یک محتوای باکیفیت رو به رو می شود، شما و مجموعه ‌تان را به عنوان یک متخصص خواهند شناخت و با خیال راحت به شما اعتماد می‌ کند. فکر می کنید این روش شبیه روش قدیمی تبلیغات است که به طرز غیر قابل باوری مدام به مخاطب می ‌گویید ما خوبیم، خدمات ما عالی است و بهتر از ما پیدا نمی ‌شود؟ حتی اگر این ادعاها حقیقت داشته باشند، هیچکس آن ها را باور نمی ‌کند. اما وقتی شما و وب سایتتان محتوای خوب و مستمر تولید کنید، به یک مرجع برای مخاطبان تبدیل می‌ شوید. از آنجایی که این روزها مردم مشغله زیادی دارند، با پیدا کردن یک مرجع مناسب، تبدیل به مخاطب آن شده و مطالب مورد نظرشان را در همان مرجع جستجو می کنند.

2- آگاه شدن از برند

برندسازی یعنی ایجاد تصویر درستی از خود در ذهن مخاطب برای اینکه با شنیدن نام شما احساس خوبی داشته باشد. حال تصور کنید که شما محتوایی مناسب را برای مخاطبانتان تولید می کنید. این کار سبب ایجاد حس خوب در مخاطب شده و نام برندتان را در ذهنشان هک می کند.

3- بهبود سئو سایت

گوگل به نظر کاربران اهیمت زیادی می دهد. یک محتوای خوب و کاربر پسند برای گوگل جذاب خواهد بود. بهینه‌ سازی یک سایت بدون محتوا عملی نخواهد بود. اگر به صورت پیوسته تولید محتوای خوب داشته باشید گوگل بعد از مدتی سایت شما را در نتایج گوگل بهتر نشان خواهد داد. سایت های دیگر تنها در صورتی به شما لینک خواهند داد که واقعاً محتوای ارزشمندی داشته باشید. اگرچه در سئو نکات فنی زیادی وجود دارد که نیازمند رعایت هستند، اما محتوا مهم ‌ترین فاکتور سئو از نظر گوگل است. مخاطبان تنها برای محتوای مفیدی که برای آن ها تولید کرده ‌اید به سایت شما برمی ‌گردند و ترافیک سایت شما را افزایش می دهند که این مورد هم در بهبود سئو تأثیرگذار است.

4- تولید لید

یک lead، کسی است که به هر طریقی نسبت به محصول و یا سرویس شما علاقه نشان می دهد. بنابراین به فرآیند تبدیل افراد عادی به lead یا سرنخ، تولید lead ‌گفته می ‌شود. به عبارت دیگر، فرآیند تولید lead یک راه حل برای مشتاق کردن مشتریان بالقوه به کسب ‌و کارتان و متمایل کردن آن‌ ها به خرید محصولات یا خدمات شما است. در فرآیند تولید لید، افراد را به اندازه ‌ای به برند خود مشتاق می‌ کنید که خودشان بخواهند بیشتر درباره شما بدانند.

5- شناسایی مخاطبین هماهنگ با هدف

هر محتوایی که تولید می کنید نوعی سرمایه گذاری است. محتوای هدفمند باعث می ‌شود افرادی که به اطلاعات ارائه شده علاقمند هستند، در اطراف شما جمع شوند. کاربرِ علاقمند برای شما یک سرمایه به حساب می ‌آید و باعث فروش بیشتر محصولات یا خدمات شما می ‌شود.

6- تعیین سیستم مدیریتی محتوا

برای اینکه سایت شما بتواند به نتایج مطلوبی در زمینه تولید محتوا برسد، شما نیاز به یک سیستم مدیریتی مناسب برای تولید محتوا دارید، که در همان ابتدای مسیر باید تعریف شود.

7- استخدام کپی رایترها

کپی رایتر ها افرادی هستند که بر اساس منابع و محتواهای سایت های غیر فارسی زبان ( معمولأ انگلیسی ) برای شما محتوای یونیک تولید می کنند. یکی از روش های خدمات تولید محتوا، استخدام این افراد است.

8- ایده پردازی

مهم ترین بخش بازاریابی محتوا یونیک بودن محتواهای تولید شده است. به این منظور شما نیاز دارید تا ایده هایی ناب و خلاقانه داشته و آن ها را به کار بگیرید.

9- تعیین نوع محتوای مورد نظر

محتوای تولید شده زمانی اثر بخش است که در راستای مقصود شما باشد. برای اینکه قشر مخاطبین جذب شده به سایت شما به گونه ای باشند که بشود به مشتریانتان تبدیل شوند، باید محتواهای متناسب با کسب و کارتان تولید شود. به همین منظور باید از ابتدای کار نوع محتوای مورد نظرتان را تعیین کنید.

10- انتشار محتوا

انتشار محتوا یک بخش مهم در بازاریابی محتوا است. زمان انتشار باید برنامه ریزی شده، مستمر و منظم باشد.

11- معرفی محصولات

بهترین روش برای شناساندن و معرفی محصولات به مشتری تولید محتوا است. شما می توانید مزایا و ویژگی محصولتان را به طور کامل برای مخاطب توضیح داده و کارکرد آن را نیز شرح دهید.

معایب بازاریابی محتوایی

  1. مزیت‌ ها و برتری آن سریع مشخص نمی شود و به زمان نیازمند دارد.
  2. نیازمند مهارت و منابع است.
  3. باید به دنبال ایده ‌های محتوایی باشیم.
  4. مراحل قبل از انجام باید با دقت ارزیابی شوند که کار ساده‌ ای نیست.

جمع بندی

هدف در استراتژی بازاریابی محتوا حفظ مخاطبان قدیم و جذب مخاطبان جدید است. این دو نکته مهم و اساسی همواره باید مد نظر باشند و مورد توجه قرار بگیرند. بهترین روش که شما را به این نتیجه مطلوب می رساند استفاده از خدمات تولید محتوا است. در نهایت اگر قصد برند سازی یا قصد ترویج برند خود را داشته باشید، بدون حضور محتوا کاری از پیش نخواهید برد.