افزایش سرعت سایت بدون به هم ریختگی ظاهر در وردپرس

چطوری میشه سرعت سایت وردپرس رو بدون به هم ریختگی ظاهری افزایش داد؟ تو این مقاله توضیح خواهیم داد که چطور میشه سرعت سایت رو بالا برد.

یکی از چالش ها و مشکلات که بسیاری از وب مستر ها و سئوکار ها هنگام بهینه سازی سایت های وردپرسی دارند این است، که در هنگام افزایش سرعت سایت وردپرسی بعضاً دچار به هم ریختگی میشوند! در این مقاله از پارس سئو به شما عزیزان توضیح خواهیم داد، که چگونه بدون به هم ریختگی ظاهری افزایش سرعت سایت را انجام دهید، پس با ما همراه باشید.

[audio mp3="https://parsseo.com/wp-content/uploads/2022/11/افزایش-سرعت-سایت-بدون-به-هم-ریختگی.mp3"][/audio]

افزایش سرعت سایت وردپرسی بدون به هم ریختگی چگونه است؟

قبل از اینکه ما بخواهیم شروع کنیم بهینه سازی سرعت وب سایت باید ابتدا بررسی کنیم که دلایل کند بودن سرعت در وب سایت چیست و کدام منابع وب سایت ما را کند کرده است و باعث شده وب سایت ما از سرعت پایینی برخوردار باشند. برای اینکه بتوانیم منابع وب سایت خود را بشناسیم می توانیم، از وب سایت جی تی متریکس کمک گرفته و وب سایت خود را در آنجا تست کنیم.

 برای این کار ابتدا URL وب سایت خودتان را در جی تی متریکس وارد کرده و سپس روی اینتر کلیک کنید. پس از چند ثانیه می‌توانید گزارش نهایی از پرفورمنس وب سایت خود مشاهده کنید. در بخش پایین صفحه در قسمت Page Details می توانید منابع وب سایت خود را مشاهده کنید. در این بخش شما می توانید ببینید که صفحه شما از چه بخش هایی تشکیل شده است.

جزئیات جی تی متریکس

با بررسی این بخش شما نصف راه را خواهید رفت! این بخش به شما این اجازه را می دهد که ببینید دقیقاً چه منابعی وبسایت شما را تشکیل داده است و سنگین ترین المان هایی که در وب سایت شما لود می شود چیست.

در ادامه به بررسی دقیق تر این موضوع خواهیم پرداخت و توضیح می دهیم که هر کدام شامل چه فایل هایی می باشد. همچنین یک سری اصطلاحات نیز وجود دارد، که بهتر است برای سئو و افزایش سرعت وبسایت از آن ها با خبر باشید☺.

جاوا اسکریپت

فایل های JS یا همان جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت ممکن است برای وب سایت شما بسیار مهم و حیاتی باشد از این نظر که اگر کدهای جاوا اسکریپت شما به درستی اجرا نشود باعث خراب شدن ظاهر سایت شما شود. بنابراین حین فشرده سازی این فایل بسیار باید دقت کنید.

بهتر است برای سئو وب سایت ها این است که بیشتر وب سایت شما با html و css بارگذاری شود. استفاده کمتر از جاوا اسکریپت به شما کمک می کند که هم سرعت وب سایت شما بالاتر رفته و هم ربات های خزنده گوگل راحت تر صفحات شما را بررسی و در نهایت ایندکس کنند. بهترین حالت این است که المان های اصلی وب سایت شما با html, css لود شود و در نهایت سایر موارد با جاوا اسکریپت بارگذاری شوند.

فایل های css

فایل های css 

یکی دیگر از مهم‌ترین منبع های وب سایت که در صورت کد نویسی اشتباه ممکن است وب سایت ما را بسیار سنگین کند همین بحث سی اس اس ها می باشد.

استفاده از یک طیف رنگی، مینی فای یا فشرده سازی کدها از جمله مهمترین راهکارهای بهینه سازی فایل های css می باشد همچنین شما می توانید وب سایت خود را طوری تنظیم کنید که در هنگام بارگذاری، ابتدا المان های مهم و حیاتی لود شود و سپس این فایل ها پس از آن ها لود شود این کار در جاوا اسکریپت هم می توانید انجام دهید و به افزایش سرعت لود شما بسیار کمک کننده است که اصطلاحا به این کار Defer کردن میگویند.

مدیا و تصاویر

تصاویر و ویدئوها  

یکی از مهمترین منابعی که روی سرعت وب سایت ما تاثیر منفی می‌گذارد استفاده از تصاویر بسیار سنگین می باشد. یکی از مهم‌ترین نکات این است که ما هنگامی که قرار است از یک عکس یا ویدیویی برای صفحات خود استفاده کنیم این است که قبل از برگزاری آن در پیشخوان وردپرس آن را تعداد فشرده سازی و حجم آن را کم کنیم.

شما میتوانید به راحتی و بدون افت کیفیت از وب سایت هایی مثل compressor.iotinypng.com استفاده کنید و تصاویر خود را بدون افت کیفیت فشرده سازی کنید.

از قابلیت لیزی لود استفاده کنید

یکی از مهمترین قابلیت ها که به شما کمک می کند سرعت سایت خود را تا حد چشمگیری افزایش دهید استفاده از Lazy Load هست. در واقع شما با استفاده از لیزی لود فشار را درخواست های اولیه از سرور کم خواهید کرد این باعث می‌شود تا وب سایت شما سریعتر لود شود.

طرز کار لیزی لود به این شکل است که ابتدا عکسهای ابتدایی صفحه بارگذاری می شود و کاربران با اسکرول به بخش های پایینی به سرور درخواست بارگذاری را می‌دهند و تصاویر شما به این شکل بارگذاری خواهند شد در تصویر زیر می‌توانید عملکرد لیزی لود را بهتر متوجه شوید.

نمونه فعالیت Lazy Load

بارگذاری تاخیری

 فونت ها 

یکی دیگر از مشکلاتی که برخی از وب سایت های وردپرسی دارند این است که در هنگام طراحی از فونت های مختلف و همچنین سنگینی استفاده می شود. بهتر است که شما در هنگام طراحی وب سایت خود از یک نفر واحد و البته سبک استفاده کنید. همچنین می توانید فونت ها را روی حالت SWAP بگذارید.

آیا تا به حال مشاهده کرده باشید بعضاً وب سایت ها ابتدا با فونتهای پیش فرض مرورگر بارگذاری می شوند و زمانی که بارگذاری وبسایت به اتمام می رسند فونت وب سایت به فونت مد نظر طراح تغییر پیدا می کند و به این حالت به اصطلاح SWAP گفته می شود شما هم می توانید با SWAP کردن فونت های خود وبسایت خود را فشرده تر کنید. نمونه کد برای فعال سازی SWAP مود  :

;font-display: swap

از کدام افزونه برای افزایش سرعت سایت استفاده کنیم؟ 

برای بهبود سرعت سایت وردپرسی افزونه های زیادی توسط برنامه نویسان این cms نوشته و توسعه داده شده است. WP-rocket-LiteSpeed Cache- WP 3 Total cache و... از مهمترین و معرف ترین این افزونه ها می باشد. اما برای استفاده از این افزونه ها ما باید ابتدا وب سرور سایت خود را بشناسیم و متناسب با آن بهترین افزونه ای که با وبسایت ما سازگاری دارد را استفاده کنیم تا وبسایت دچار به هم ریختگی نشود.

از کجا میتوان وب سرور وب سایت خودمان را پیدا کنیم؟

شما به راحتی می توانید از اکستنشن کروم wappalyzer برای پیدا کردن وب سرور خود استفاده کنید.همچنین شما می توانید در بخش سلامت وب سایت خود و در بخش اطلاعات جزئیات کامل سرور خود را مشاهده کنید که در تصویر زیر می توانید روند پیدا کردن وب سرور را با استفاده از وردپرس مشاهده کنید.

معرفی بهترین افزونه برای سرعت وب سایت  

همانطور که گفتیم افزونه های متعددی برای بهسازی سرعت وب سایت توسعه داده شده است در ادامه محتوا برخی از این افزونه ها خواهیم پرداخت و بررسی می کنیم.

افزونه لایت اسپید کش (LiteSpeed Cache)

افزونه لایت اسپید کش افزونه رایگان و بسیار کاربردی برای فشرده سازی سرعت وب سایت می باشد. این افزونه کاربرد بسیار خوبی برای بهبود سرعت وب سایت های وردپرسی دارد، که از وب سرور لایت اسپید استفاده میکند و برای سایر وب سرور ها ممکن است کارایی آنچنانی نداشته باشد. این افزونه دارای امکانات بسیار زیادی از جمله : بارگذاری تنبل، فشرده سازی فایل های css, JS و غیره دارد.

Wp Fastest cache

Wp Fastest cache

این افزونه یک افزونه بسیار عالی برای افزایش سرعت وب سایت های وردپرسی است که از سرور انجین ایکس استفاده می کنند افزونه امکانات زیادی از جمله کش کردن وبسایت، فشرده سازی منابع مانند : js, CSS و... دارد و می توانید از نسخه رایگان آن استفاده کنید.

WP Rocket

WP Rocket

افزونه موشک وردپرس، یکی از بهترین افزونه ها در زمینه فشرده سازی سرعت وب سایت می باشد، که امکانات بسیار زیادی دارد. از جمله مهم ترین امکانات آن می توان به : ایجاد کش در وبسایت، فشرده سازی فایل ها، اعمال Lazy Load، بهینه سازی پایگاه داده و... اشاره کرد.

اما مهم ترین دلیل تمایز این افزونه با سایر پلاگین های وردپرس در این است، که این افزونه برای تمامی وب سرور ها کارایی دارد و می تواند برای تمامی آن ها موثر واقع شود.

اما بهتر است، که از نسخه اورجینال این افزونه استفاده کنید که می توانید در لینک زیر تمامی پلن های خرید آن را بررسی کرده و یک نسخه آن را از وبسایت رسمی خود WP-Rocket استفاده کنید.

در صورتی که ظاهر وبسایت به هم ریخت چیکار کنیم؟

در صورتی که ظاهر وبسایت شما به هم ریخت، شما از طریق چند راه می تونید که این مشکل رو برطرف کنید، که در ادامه بیشتر در مورد آن ها توضیح داده ایم.

استفاده از پلاگین مناسب 

یکی از اصلی ترین دلایلی، که باعث به هم ریختگی وب سایت های وردپرسی می شود، استفاده کردن از افزونه های نامناسب برای فشرده سازی وبسایت است و به همین خاطر بهتر است، که حتما از پلاگین های مناسب با وبسرور خود استفاده کنید.

غیر فعال کردن یک سری ویژگی ها 

ممکن است گاها فعال کردن یک سری گزینه ها در پلاگین، باعث به هم ریختگی وبسایت شود، که بهتر است قبل از اعمال تغییرات کامل و فعال کردن تمامی گزینه های فشرده سازی حتما به صورت دستی و دونه به دونه تمامی مواردی که اعمال می کنید، را چک کنید تا مشکلی بوجود نیاید.

استثنا قرار دادن یک سری از فایل ها در پروسه فشرده سازی 

اگر که احساس می کنید، که هیچ کدام از گزینه هیچ کمکی به رفع به هم ریختگی شما نمی کند، می توانید از طریق پیچ سورس صفحه وب سایت خود، تمامی فایل های JS و یا CSS که دارای مشکل هستند را در لیست استثنائات قرار دهید تا هیچ گونه فشرده سازی روی آن ها انجام نشود.

کلام آخر 

در این مقاله ما سعی کردیم که به بهترین شکل ممکن، توضیح دهیم که چطور سرعت وبسایت خود را بدون به هم ریختگی افزایش دهید، اما به عنوان جمع بندی می توانیم به هاست مناسب، کدنویسی مناسب، فشرده سازی تصاویر و ویدئو ها و… به عنوان راه های افزایش سرعت وب سایت اشاره کنیم.

در صورتی که به سئو علاقه دارید، می توانید دوره آموزش سئو از صفر تا صد آکادمی آی تی را مشاهده کنید.