تبلیغات گوگل ادز - راهنمای انتخاب کلمات کلیدی برای تبلیغات گوگل ادز

تبلیغات گوگل ادز از موارد مهم و تأثیر گذار در بحث سئو هستند. گام مهم در زمینه تبلیغات گوگل انتخاب کلمات کلیدی مناسب و هدفمند است.

تبلیغات در جستجوی گوگل، بر اساس کلمات کلیدی کار می کنند. بنابراین کلمات کلیدی از اهمیت بالایی برای تبلیغات گوگل ادز برخوردار هستند. پیدا کردن کلمات کلیدی برای تبلیغات گوگل یک گام مهم و اساسی است. شاید بپرسید به چه دلیل این کلمات کلیدی اهمیت دارند؟ پاسخ سر راست است! کاربران با کلمات کلیدی شما را جستجو کرده و در نهایت به مخاطبتان تبدیل می شوند.

از آن جایی که پیدا کردن کلمات کلیدی نقشی مؤثر دارند؛ باید زمان مناسبی را صرف پیدا کردن و جمع آوری آن ها کنید. حالا ممکن است سؤالاتی مانند " چطور باید برای کلمات کلیدی جستجو کنیم؟ " یا " از کجا بفهمیم که یک کلمه ی کلیدی مناسب هست یا نه؟ " در ذهن تان نقش بسته باشد. این مقاله را تا انتها بخوانید تا به جواب سؤالات تان برسید.

چگونه باید بهترین کلمات کلیدی در گوگل ادز را یافت؟

گام اول و مهم ترین قدم که شما نیاز به برداشتن آن دارید، تحقیق در مورد کلمات کلیدی است. تحقیق کلمات کلیدی به این معناست که بفهمیم مخاطبان یا افرادی که ممکن است روزی به مشتری ما تبدیل شوند، برای پیدا کردن محصولات و خدمات مورد نظر ما چه کلماتی را جستجو می ‌کنند. تحقیق کلمات کلیدی، بدون هیچ اغراقی، مهم ‌ترین کاری است که باید قبل از شروع تبلیغات خود انجام دهید. این نکته را به خاطر داشته باشید که قضیه بسیار با اهمیت است.

تحقیق و شناسایی کلمات کلیدی تا اندازه ای مهم است که حتی با صرف نظر از تبلیغات گوگل، لازم است قبل از راه‌ اندازی کسب و کارتان، کلمات کلیدی مناسب و مرتبط را جستجو کنید تا ببینید که آیا این کسب و کار، بازار مناسبی برای رشد و فروش دارد؟

بعد از اینکه به اندازه ی کافی برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی زمان گذاشتید، لیست از این کلمات تهیه کرده و آن را تکمیل تر کنید. در نهایت کلمات مربوط به نیاز تبلیغاتی خود را جمع آوری کنید تا بتوانید به خوبی از آن ها استفاده کنید.

 استفاده از ابزار کیورد پلنر در مبحث بهترین کلمات کلیدی در گوگل ادز

در جواب یه این سؤال که " برای پیدا کردن کلمات کلیدی یا تحقیق در مورد کلمات کلیدی باید چه کاری انجام دهیم یا چگونه عمل کنیم؟ " باید گفته ابزارهایی وجود دارند که شما را برای رسیدن به این هدف یاری می کنند. یکی از این ابزارها، کیورد پلنر است. کیورد پلنر یکی از بخش های جذاب اکانت گوگل ادز است که برای انتخاب عبارات کلیدی تبلیغاتی عالی است. کار با این ابزار بسیار راحت بوده و برای شروع ابتدا باید یک اکانت گوگل ادز داشته باشید.

ابزار کیورد پلنر یا Keyword Planner یکی از ابزارهای اصلی است که به شما برای تحقیق کلمات کلیدی کمک می کند. این ابزار برای نشان دادن مسیر به شما نقش مؤثری دارد. در واقع گوگل این ابزار را با هدف پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغ شما طراحی کرده است.

گوگل پلنر می‌ تواند به شما بگوید که کلمات کلیدی انتخابی تان به طور متوسط چند بار در ماه جستجو می‌شود؟ یا چه میزان رقابت بر سر آن ها وجود دارد؟ در کنار این موارد، گوگل پلنر کلمات مشابه را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

از قابلیت های دیگر این ابزار این است که به شما نشان می دهد که برای هر کلمه چقدر باید هزینه بپردازید.

آیا این آمار ها دقیق هستند؟

خیر. با این که این اعداد و ارقام به صورت تخمینی و تقریبی هستند و اکثراً ممکن است با واقعیت کمی فاصله داشته باشند؛ با این حال به اندازه کافی مؤثر و کمک کننده هستند.

چگونه می توانید از این ابزار استفاده کنید؟

 اگر می‌ خواهید از گوگل پلنر استفاده کنید، یک حساب کاربری در گوگل ادز ایجاد نمایید. شما هم می ‌توانید این حساب را خودتان بسازید و هم می توانید از یک آژانس تبلیغات گوگل ادز ، حساب کاربری دریافت کنید.

بعد از تهیه حساب کاربری؛ به قسمت Keyword Planner بروید و عبارت مد نظر خودتان را وارد نمایید. توجه داشته باشید که گوگل به حساب‌ های تازه و بدون شارژ، آمار خیلی دقیقی از کلمات کلیدی نمی‌ دهد و تنها تعداد جستجوی یک عبارت کلیدی در یک بازه‌ ی زمانی را مشخص می کند. به محض به راه افتادن تبلیغات گوگل ادز شما، آمار شما دقیق تر خواهد شد.

 استفاده از ابزار KWFinder در مبحث بهترین کلمات کلیدی در گوگل ادز

ابزار دیگری که می توانید برای جستجوی کلمات کلیدی از آن استفاده کنید، KWFinder است. این ابزار تا 2 بار در روز به شما اجازه می‌ دهد تا کلمات کلیدی خود را جستجو کنید. اما برای اینکه جستجوهای بیشتری داشته باشید، لازم است که حساب کیورد فایندر خریداری کنید.

آیا نیاز هست تا این اکانت را خریداری کنیم؟

اگر هدف شما فقط تبلیغات گوگل است، خرید یک اکانت کیور فایندر لازم نیست. زیرا ابزار گوگل هر آن چه بخواهید را در اختیار شما قرار خواهد داد. این ابزار هم می ‌تواند لیستی از کلمات مرتبط و مشابه با کلمه مورد نظرتان را در اختیار شما قرار دهد. اگر می خواهید میزان رقابت یک عبارت کلیدی در تبلیغات گوگل و تعداد جستجوی ماهیانه کلمات کلیدی را بررسی کنید، می‌توانید از این ابزار استفاده کنید.

 چه کلماتی برای تبلیغات جستجوی گوگل مناسب هستند؟

بعد از اینکه با ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی آشنا شدیم، می رسیم به این سؤال که " کدام یک از این کلمات جمع آوری شده برای تبلیغات گوگل ادز مناسب هستند؟ "

سه معیار را در نظر داشته باشید:

  1.  هدفمندی کلمه کلیدی (Keyword Intention)
  2. میزان جستجوی کلمۀ کلیدی در ماه (Keyword Search Volume)
  3. میزان رقابت بر روی کلمۀ کلیدی (Keyword Competition)

 هدفمندی کلمه کلیدی در مبحث بهترین کلمات کلیدی در گوگل ادز

هر کلمه کلیدی که انتخاب می کنید، هدفمندی خاص خود را دارد. هدف قرار دادن عبارات کلیدی مناسب در گوگل ادز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. مهم ترین هدف هزینه کردن برای تبلیغات گوگل، جذب مخاطب است. اگر شما به انتخاب کلمه کلیدی اهمیت ندهید، هزینه های تبلیغات شما بسیار زیاد خواهد شد. از طرفی این تبلیغات نمی توانند وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهند و نرخ تبدیل نیز کاهش پیدا می کند.

 تعداد جستجوی کلمه در ماه در مبحث بهترین کلمات کلیدی در گوگل ادز

برای هر یک از کلمات کلیدی که قصد دارید تبلیغ خود را روی آن ها فعال کنید، باید بدانید که در هر ماه تا چه تعداد توسط کاربران جستجو می‌ شود. دانستن میزان جستجوی کلمات کلیدی در هر ماه برای شما مشخص می کند که چه بازاری در انتظار شماست و این کلمات چه میزان رقابت دارند.

 میزان رقابت هر کلمه کلیدی

چرا دانستن میزان رقابت در یک کلمه کلیدی اهمیت دارد؟ زیرا به شما نشان می دهد چه تعداد از رقبا در حال کار کردن بر روی یک کلمه کلیدی می باشند. هر چقدر رقابت روی یک عبارت کلیدی بیشتر باشد، هزینه ما هم بالاتر خواهد بود و کار دشوارتری در انتظار ما است. همین طور اگر رقابت بر سر یک کلمه کمتر باشد، یعنی تعداد افراد کمتری روی آن کلمه تبلیغ دارند و در نتیجه کار ما راحت ‌تر و هزینه ما کمتر خواهد بود.

هرچند این قاعده همواره درست نیست و گاهی ممکن است در یک بازار، رقابت زیادی بر سر کلمات کلیدی وجود داشته باشد. اما هزینه‌ ها پایین باشد و برعکس، در یک بازار رقابت کم باشد اما قیمت کلمات خیلی بالا برود. این تفاوت قیمت به چه دلیل است؟ گوگل هیچ قیمتی برای تبلیغات تعیین نمی کند و این رقبا هستن که تعین کننده قیمت کلمات کلیدی خواهند بود. یعنی رفتار ما تبلیغ ‌دهندگان است که قیمت کلمات را مشخص می‌کند نه میزان رقابتی که برای آن کلمه کلیدی وجود دارد.

 افزایش تعداد ورودی یا افزایش کیفیت ورودی؟ در مبحث بهترین کلمات کلیدی در گوگل ادز کدام را انتخاب می‌کنید؟

پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی در گوگل ادز و در مجموع هدف از تولید محتوا فقط بالا بردن تعداد ورودی های سایت نیست. آن چه بیشت راهمیت دارد، کیفیت ورودی‌ هاست. به همین دلیل آن چه باید در انتخاب کلمه کلیدی در نظر داشته باشید تا هزینه ‌های شما کاملاً هدفمند باشند؛ افزایش جذب کاربرانی است که شانس فروش را بالا می برند. بنابراین با اینکه ممکن است یک عبارت کلیدی تعداد کمتری از کاربران را به سایت شما هدایت ‌کند، اما این کلمه هدفمندتر بوده و شانس شما برای فروش به این کاربر بیشتر خواهد بود.

انتخاب کلمات کلیدی برای گوگل ادز به هدف شما از تبلیغات هم بستگی دارد. گاهی ممکن است هدف شما تنها افزایش ترافیک سایت و برندینگ باشد. در این صورت می ‌توانید از کلمات عمومی ‌تر استفاده کنید. اما در صورتی که هدف شما از تبلیغات افزایش فروش باشد، تعداد ورودی اهمیت چندانی ندارد و لازم است از هدفنمدترین کلمات کلیدی استفاده نمایید. هرچه کلمات کلیدی شما هدفمندتر باشند، هزینه های شما پایین تر خواهد بود و نرخ تبدیل کاربر به مشتری بیشتر می شود.

 در مبحث بهترین کلمات کلیدی در گوگل ادز چند نوع کلمه کلیدی در گوگل ادز داریم؟

زمانی که می ‌خواهید کمپین خود را راه‌اندازی کنید، گوگل ادز از شما انتظار دارد که نوع هر کلمه را مشخص نمایید.

 به طور کلی چهار نوع کلمه کلیدی در گوگل ادز وجود دارد:

 کلمات کلیدی تطبیق دقیق

کلمات کلیدی تطبیق دقیق، محدودترین و کنترل شده‌ ترین انواع کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل ادز هستند. با استفاده از این کلمات کلیدی ، تبلیغ شما تنها در صورتی به کاربران نمایش داده خواهد شد که عبارت جستجوی آن ها دقیقاً منطبق بر کلمه کلیدی شما باشد.

 کلمات کلیدی تطبیق عبارتی

تبلیغ بر حسب کلمات کلیدی تطبیق عبارتی، کنترل خوبی به شما می‌دهد، زیرا می‌ ‌توانید روی کلمات هدفمندتری ورودی بگیرید. در صورت انتخاب این نوع از کلمه کلیدی، تبلیغ شما در یکی از حالات زیر به کاربران نمایش داده می‌شود:

  1. کاربر دقیقاً کلمات کلیدی شما را جستجو کند.
  2. کاربر کلمات نزدیک به کلمه شما را جستجو کند.
  3. کاربر کلماتی قبل و بعد از کلمه کلیدی شما اضافه کند.

 کلمات کلیدی تطبیق گسترده با کنترل گر

کلمات تطبیق گسترده با کنترلگر نیز همانند کلمات تطبیق گسترده هستند، با این تفاوت که به شما کنترل بیشتری روی بازه کلمات ورودی می‌دهند. در این نوع از کلمات، شما می ‌توانید از گوگل بخواهید زمانی تبلیغ شما را نمایش دهد که در عبارت جستجو شده، حتماً بخشی از کلمه مورد نظر شما وجود داشته باشد.

 کلمات کلیدی تطبیق گسترده

این نوع کلمات کلیدی کمی دردسرساز هستند.کلمات کلیدی تطبیق گسترده نوعی از کلمات کلیدی هستند که می‌توانند بیشترین میزان ورودی را به سایت شما بیاورند. در حالی که معلوم نیست چه میزان از این ترافیک هدفمند است.

به طور کلی، با انتخاب نوع تطبیق گسترده تبلیغ شما در یکی از حالات زیر به کاربران نمایش داده می‌شود:

  1. دقیقاً کلمه کلیدی شما جستجو شود.
  2. کلمات نزدیک به کلمه کلیدی شما جستجو شود.
  3. کلمات مترادف و هم ‌معنا با کلمه کلیدی شما جستجو شود.
  4. قبل، بعد و وسط کلمات کلیدی شما کلمه دیگری قرار بگیرد.

در مبحث بهترین کلمات کلیدی در گوگل ادز کدام نوع از کلمات کلیدی برای ما مناسب‌تر می‌باشند؟

اینکه بهترین کلمه کلیدی برای شما چیست، تا حدود زیادی به هدف شما از تبلیغات بستگی دارد.

  • اگر هدف اصلی شما افزایش فروش محصولات و خدمات است، بهترین حالت استفاده از کلمات نوع تطبیق دقیق (exact match) است.
  • اگر هدف شما بیشتر افزایش ترافیک و بازدیدکننده سایت است، می ‌توانید از انواع تطبیق کلمه ‌ای (Phrase match) و حتی تطبیق گسترده (Broad match) استفاده نمایید.

 آیا می‌توان یک کلمه را بر چند نوع مختلف هدف گرفت؟

بله، می توانید. اما بهتر است متناسب با هدف خود، نوع کلمه کلیدی را تعیین کنید. توجه داشته باشید شما هر زمانی بخواهید، می توانید نوع کلمات کلیدی خود را تغییر دهید. برای تغییر آن هیچ محدودیتی وجود ندارد. تغییر نوع کلمات کلیدی به سادگی در پنل گوگل ادز امکان ‌پذیر است.

 جمع بندی

هنگامی که شما از تبلیغات در گوگل ادز اسفاده می ‌کنید، گوگل یک نمره کیفیت از ۱ تا ۱۰ برای تبلیغ شما در نظر می ‌گیرد که به آن امتیاز کیفی تبلیغات گوگلی (Quality Score) یا امتیاز کیفیت در گوگل ادوردز می گویند. با استفاده از امتیاز کیفیت، گوگل مشخص می‌کند که جایگاه نمایش تبلیغ در گوگل کجاست و مقدار هزینه ‌ای که باید برای هر کلیک بپردازید چه میزان است. به عبارت دیگر هر چه میزان این امتیاز بالاتر باشد، به همان نسبت هزینه‌ ها کاهش می ‌یابد و تبلیغ در رتبه ‌ی بالاتری قرار خواهد گرفت. بنابراین حداکثر تلاشتان را برای انتخاب کلمات کلیدی به کار ببرید. زیرا معیار گوگل برای ارائه این امتیاز کیفیت کلمات کلیدی است.