سوالات کلیدی قبل از طراحی سایت آموزش آنلاین

طراحی سایت آموزش آنلاین از عوامل مهم و تأثیرگذار برای مجموعه های آموزشی است که به کمک آن می توانند طیف گسترده تری از مخاطبان را پوشش دهند.

آموزش از سری موضوعاتی است که تغییر زیادی در آن صورت گرفته است. خصوصاً با شرایط پیش آمده اهمیت آموزش به صورت مجازی یا جذب مخاطبان در بستر اینترنت بالا رفته است. در حال حاضر این فرصت برای مجموعه ها و مؤسسات آموزشی وجود دارد که بتوانند با طراحی سایت آموزش آنلاین، خدمات خود را در اختیار طیف وسیعی از مخاطبان قرار بدهند.

هدف گذاری شما برای طراحی سایت آموزش آنلاین

برای طراحی سایت آموزش شما ابتدا نیاز دارید اهداف خود را دسته بندی کنید. اولین دلیل برای طراحی یک سایت آموزشی دسترسی راحت تر کاربران و صرفه جویی در زمان است. دلیل دوم قابلیت دسترسی به افراد بیشتر در نقاط مختلف و از فواصل دور، بدون محدودیت مکانی است. در راستای این دو دلیل یک چهارچوب کلی برای سایت خود در نظر بگیرید. در طراحی سایت آموزش باید بتوان ارتباط درست بین متقاضیان آموزش و مؤسسات آموزشی برقرار کرد. یعنی بهتر است در چیدمان خدمات توجه بیشتری شود تا به راحتی در دسترس کلیه کاربران سایت قرار بگیرد.

توقعات و خواسته ها از سایت آموزش آنلاین

سایت آموزشی باید ویژگی های خاصی را داشته باشد و با توجه به نوع مصرف و کاربردی که دارند و هدفی که برای آن در نظر گرفته شده، طراحی شود. با این حال معیارهای کلی برای یک سایت آموزش وجود دارد که شما بر اساس هدف خود می توانید تعیین کنید که تا چه حد به هر بخش توجه و پرداخته شود.

1.     ریسپانسیو بودن در طراحی سایت آموزشی :

ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت یکی از ملزومات مهم برای سایت های امروزی است. بسیاری از کاربران به وسیله موبایل و یا تبلت خود اقدام به مشاهده سایت ها می کنند. بنابراین قالب سایت شما باید به گونه ای طراحی شده باشد که به درستی در موبایل و تبلت نمایش داده شده و ایراد و نقصی نداشته باشد. زیرا در صورت وجود ایراد و اشکال در نمونه موبایلی سایت، شما کاربران بسیاری را از دست خواهید داد.

2.     انعطاف پذیری در طراحی سایت آموزشی :

سایت های آموزشی و آموزشگاهی باید به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده باشند که با نیاز کاربر متناسب بوده و بسته به هدفی که سایت برای آن طراحی شده است، بتواند پاسخگوی تمامی نیاز های کاربر باشد. سایت های آموزشی باید بتوانند بسته به نیازهای آینده مجموعه ، امکان اضافه شدن قسمت های جدید را فراهم کنند.

3.     اهداف و مأموریت خود را مشخص کنید :

گروه هدف خود را مشخص کنید. سایت آموزشی شما چه رنج سنی را در بر می گیرد؟ یا زمینه آموزش شما تا چه حد تخصصی است؟ و مواردی از این دست که باید پیش از اقدام به طراحی سایت آن ها را در نظر داشته باشید.

دامین و هاستینگ

دامنه یک نام منحصر به فرد برای یک صفحه وب است که کاربران از طریق این نام می توانند به صفحه مورد نظر متصل شوند. شما برای داشتن یک وب سایت روی بستر اینترنت بعد از ثبت دامنه باید سراغ تهیه هاست بروید. به این منظور شما می توانید از شرکت های ارایه دهنده خدمات هاستینگ، هاست مناسب خود را تهیه نمایید.

نوع وب سایت

  • وب سایت های کاتالوکی استاتیک
  • وب سایت های کاتالوگی داینامیک یا پویا
  • وب یسایت های پویا با قابلیت تعامل بیشتر کاربران
  • سایت های مربوط به تجارت آنلاین
  • اپلیکیشن ها و برنامه های تحت وب

طراحی گرافیکی مورد نیاز طراحی سایت آموزش آنلاین

با اینکه برای یک سایت آموزش محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است. اما جلوه های بصری سایت نیز در جذب و نگه داری کاربر بی تأثیر نیستند و نیاز هست تا به خوبی به آن ها پرداخته شود.

1.     رنگ های مناسب برای وب سایت های آموزشی :

رنگ هایی که برای وب سایت آموزشی خود انتخاب می کنید باید متناسب با لوگوی آموزشگاه و همچنین در هارمونی با بروشورها و پوسترهای آموزشگاه باشد. دلیل لزوم این تناسب ایجاد حس یکپارچگی در مخاطب نسبت به آموزشگاه شما است. به طور کلی در سایت های آموزش آنلاین انتخاب رنگ باید به سمت رنگ های خنثی و تأییدی برود. رنگ هایی مانند سبز، قهوه ای، آبی و سفید زیرا این رنگ ها به صورت ناخودآگاه در بیننده حس جدیت، تکامل، قدرت و اعتماد را ایجاد می کنند. کاربران برای تبدیل شدن به مخاطب شما نیاز دارند تا به شما و خدماتتان اعتماد کنند. شما با کمک روانشناسی رنگ ها می توانید این حس اعتماد را در کاربران یا مخاطبان سایت خود ایجاد کنید.

2.     استفاده از انواع عناصر تصویری :

با اضافه کردن تصاویر و ویدئوهایی از نحوه ارائه خدمات و کیفیت خدماتتان، مجموعه ی خود را بیشتر به کاربران معرفی کنید. همچنین می توانید با ارائه تصاویری از امکانات موجود در آموزشگاه و کلاس ها کمک کنید تا کاربر به یک تصویر ذهنی از کلاس ها و امکانات آن برسد. حتی می توانید از اجزاء تعاملی مثل چت آنلاین برای پاسخگویی به سؤالات کاربران و راهنمایی آن ها استفاده کنید.

محتویات

در واقع تمرکز اصلی سایت آموزش باید ارائه اطلاعات باشد. سایت های آموزشی باید تا جایی که مقدور است در زمینه های مرتبط با موضوع فعالیتشان، اطلاعات ارائه کنند تا بتوانند کاربرانی که در اینترنت به دنبال اطلاعات مشابه هستند را جذب کرده و تبدیل به مخاطبان دائمی خود کنند. بعضی از مؤسسات آموزشی دارای چندین زیر مجموعه هستند که باید تمام این زیر مجموعه ها به صورت دسته بندی شده در سایت قرار بگیرند تا کاربران بتوانند به راحتی به هر کدام دسترسی داشته باشند. کاربران باید بتوانند به راحتی در سایت به بخش های مختلف رفته و به دنبال اطلاعات مورد نظر خود بگردند. در نتیجه سایت های آموزشی نیاز دارند تا بیشتر از طراحی و ظاهر به محتوا توجه کنند. همچنین خوب است اگر در بخشی از سایت مطالب و فرم های قابل دانلود وجود داشته باشد.

طراحی سایت آموزش آنلاین

موارد زیر در دسته بندی طراحی سایت آموزش آنلاین قرار دارند:

  • طراحی سایت مدارس
  • طراحی سایت آموزشگاه زبان
  • طراحی سایت آموزشگاه هنری
  • طراحی سایت آموزشگاه فنی
  • طراحی سایت آموزشگاه ورزشی
  • طراحی سایت مهدکودک
  • طراحی سایت تدریس خصوصی

امکانات مورد نیاز برای سایت آموزش آنلاین

  1. گالری تصاویر از آموزشگاه و فعالیت های آن
  2. درج نظرات راجع به آموزشگاه و دوره های آموزشی
  3. تاریخچه و معرفی مرکز آموزشی
  4. اخبار مرکز آموزشی و سایر اخبار مرتبط
  5. دوره های آموزشی در حال برگزاری
  6. دوره های آموزشی آتی
  7. خبرنامه ایمیلی و پیامکی برای کاربران
  8. شرایط و نحوه ثبت نام متقاضیان آموزش
  9. برنامه زمان بندی کلاس ها
  10. ثبت نام آنلاین در دوره های آموزشی
  11. معرفی کتاب ها و جزوات آموزشی
  12. فروش کتاب ها و جزوات و سایر وسایل کمک آموزشی
  13. صدور کارنامه و اعلام نتایج
  14. دانلود جزوات اساتید، نمونه سؤالات و ...
  15. تصاویر و ویدیوهای آموزشی
  16. امکان گفتگوی زنده با پشتیبان آموزشی
  17. معرفی اساتید و مربیان به صورت گرافیکی
  18. انجمن گفتگو
  19. ربات تلگرام با امکان درج محتوای سایت در کانال تلگرام به صورت اتوماتیک
  20. برگزاری نظرسنجی های آنلاین منطبق بر اصول سئو سایت

سئو

یکی از مهم ترین نکات در طراحی سایت آموزشی سئو سایت و بهینه سازی آن می باشد. طراحی سایت آموزشی باید از همان ابتدا بر اساس الگوریتم های موتورهای جستجو طرح ریزی شود و طراحی سایت بر اساس اصول سئو انجام گیرد. سئو سایت آموزشی باعث می شود تا سایت شما در ابتدای نتایج موتور های جستجو قرار بگیرد که در نهایت این امر منجر به ورود بازدید کنندگان جدید به سایتتان از طریق موتور های جستجو و افزایش درآمد شما خواهد شد.