بررسی اصطلاحات رایج سئو (0 تا 100)

کلمه سئو این روزها زیاد شنیده می‌شود. برای آشنایی بهتر در این زمینه نیاز هست تا اصطلاحات رایج سئو را بشناسیم.

سئو و بهینه سازی سایت مواردی هستند که این روزها زیاد شنیده می‌شوند. برای آشنایی بهتر در این زمینه نیاز هست تا اصطلاحات رایج سئو و بهینه سازی سایت را بشناسیم. اولین اصطلاحی که با آن مواجه هستیم خود کلمه سئو است.

سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. سئو در واقع عبارتی‌ست که بیانگر یک سری تکنیک‌ها برای رساندن سایت به صفحه اول یا حتی جایگاه اول فهرست نتایج گوگل است. در واقع سئو بهینه سازی یک صفحه و محتوای آن برای موتورهای جستجویی نظیر گوگل است.

اصطلاحات کلی سئو

ابتدا به بررسی اصطلاحات کلی در سئو می‌پردازیم.

صفحات نتایج گوگل یا SERP

SERP که مخفف عبارت Search Engine Result Page است به معنی صفحه نتایج موتورهای جستجو استفاده می‌شود. صفحه‌ای که پس از جستجو کردن یک عبارت در گوگل به شما نمایش داده می‌شود همان SERP است.

هر صفحه جستجو منحصر به فرد است. گوگل با توجه به عبارتی که جستجو شده است و شناختی که از کاربر دارد، نتایج متفاوتی را نشان خواهد می‌دهد.

به طور کلی چند نوع نتیجه جستجو در SERP وجود دارد:

  1. نتایج اسپانسر:
  2. این نوع نتایج را زمانی مشاهده می‌شود که یک تبلیغ کننده پولی به گوگل پرداخت کرده باشد تا به عنوان نتایج اسپانسر در صفحه نتایج دیده شود. این نتایج معمولاً تبلیغات متنی یا نتایج فروشگاهی هستند و گوگل به وضوح تگ Ads یا تبلیغات را در کنار آن‌ها نمایش خواهد دادمی‌دهد.
  3. لیست‌های ارگانیک:
  4. در صفحه نتایج جستجو، حتماً لیستی از سایت‌ها را خواهید دید که درباره عبارت مورد جستجوی شما مطلب یا صفحه‌ای دارند.
  5. ویژگی‌های Rich:
  6. انواع دیداری از نتایج جستجو هستند که شامل featured snippets یا لیست‌های چرخانی از ویدیو‌ها می‌شوند.
  7. پنل‌های اطلاعات گوگل:
  8. این پنل‌ها غالبأ در سمت راست صفحه نمایش داده می‌شوند و شامل اطلاعاتی درباره چیزی که توسط کاربر جستجو شده، هستند.

رتبه بندی (Ranking)

رتبه بندی همان نتیجه‌ای است که شما پس از هر جستجو مشاهده می‌کنید. هر سایتی که سئوی خوبی داشته باشد؛ رنکینگ یا رتبه بندی بهتری دارد و در نتیجه در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل جای می‌گیرد. و بقیه سایت‌ها در قبرستان بی‌نهایت گوگل به فراموشی سپرده می‌شوند.

موارد تأثیر گذار بر روی رتبه:

  1. محتوای صفحه
  • محتوای خوب یک تقاضا را تأمین می‌کند
  • محتوای خوب قابل پیوند است
  1. برچسب عنوان
  2. آدرس اینترنتی

Google page rank یا رتبه صفحه در گوگل

page rank به معنای رتبه صفحه است. رتبه صفحه امتیازی است که گوگل برای هر صفحه وب قائل می‌شود. برای دیدن رتبه صفحات یک سایت می توانید تولبار گوگل را دانلود و روی IE خود نصب کنید تا به محض ورود به هر صفحه ای امتیاز آن صفحه را روی نوار ابزار گوگل مشاهده کنید.

رتبه صفحه، الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل در زمان بوجود آمدن آن بوده است و موتور جستجوی گوگل به دلیل ابداعی که در بوجود آمدن معیار رتبه صفحه داشته، توانسته از موتورهای جستجوی زمان خود پیشی بگیرد.

رتبه صفحه به این منظور پایه ریزی شده است که اگر یک صفحه اینترنتی صفحه مفیدی باشد، خارج از آن صفحه و در صفحات دیگر اینترنت به آن صفحه لینک داده شده است و آن صفحه معرفی شده است.

رتبه الکسا (Alexa rank)

اکسا یک ابزار بررسی رتبه‌ی سایت و یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سئو سایت است.  کاربرد آن در نمایش موقعیت فعلی وب سایت‌های مختلف و متعدد در سیستم رتبه بندی الکسا است.

این ابزار رایگان بوده و به بررسی و چک کردن رتبه سایت می‌پردازد. در لیست ابزارهای حرفه‌ای آنالیز و بررسی سئو سایت در upseo.ir الکسا نیز وجود دارد.

ترافیک سایت

ترافیک وب‌سایت مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت یک وب‌سایت است. با اینکه ترافیک یک وب‌سایت اهمیت بالایی دارد، اما کیفیت ترافیک به مراتب مهم‌تر از کمیت آن است.

هر مقدار از ترافیک، بهتر از بدون ترافیک بودن است، اما اگر وب سایت بازدید کنندگان داشته باشد ولی این بازدید کنندگان به محصولات یا خدمات دسترسی نداشته باشند، وب‌سایت در دراز مدت محکوم به شکست است.

جستجوی ارگانیک (Organic Search)

بعد از جستجوی یک عبارت در گوگل، در کنار بعضی از عبارت‌های جستجو شده حروف AD مشاهده می‌شود.  این نتایج جستجو، تبلیغات پولی گوگل هستند. یعنی این سایت‌ها برای رسیدن به رنبه اول در گوگل هزینه پرداخت کرده‌اند.

به این تبلیغات، تبلیغات به ازای کلیک یا PPC گفته میشه. در مقابل سایت‌هایی هستند که برای رسیدن به رتبه اول در صفحه اول گوگل هزینه‌ای رو پرداخت نکرده‌اند و تنها با جستجوی ارگانیک یا Organic Search رتبه سایت‌شان را افزایش داده‌اند.

نتایج جستجوی ارگانیک بر اساس امتیازی هست که گوگل به سایت داده است. این سایت‌ها با رعایت قوانین سئو SEO در سایت به این رتبه بندی رسیده‌اند.

ترافیک طبیعی (Organic Traffic)

ترافیک ارگانیک به ترافیک بازدیدکنندگانی گفته می‌شود که از طریق نتایج جستجو خود در گوگل و یا سایر موتورهای جستجو به وب‌سایت دست پیدا کرده‌اند. در مقابل آن ترافیک پولی، ترافیک ارگانیک با تبلیغات پولی یا سایر تلاش‌ها برای افزایش بازدیدکنندگان سایت است.

نتایج طبیعی (Organic Results)

نتایج طبیعی یا ارگانیک موتورهای جستجو به این معنا است که تنها با تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مناسب و درست در سئو امکان پذیر شده است. در سئو طبیعی متخصصان با ایجاد کلمات کلیدی مناسب، ایجاد بک لینک‌های با کیفیت و تولید محتوای با ارزش به سئو و بهینه سازی وب‌سایت به صورت ارگانیک دست پیدا می‌کنند.

بنابراین زمانی که یک وب‌سایت به صورت طبیعی در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو یافت می‌شود ماندگاری بیشتری خواهند داشت و البته این ماندگاری نیز مستلزم آنالیز و مراقبت همیشگی از سایت است. این سایت‌ها اعتبار و ارزش بیشتری نزد کاربران دارند و کاربران از اینکه با سرچ کردن در موتورهای جستجو به این سایت‌ها دست پیدا کرده‌اند؛ اطمینان بیشتری به محتوای آن دارند.

همواره سئوی ارگانیک بهتر از تبلیغات کلیکی یا گوگل ادوردز است زیرا حتی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای جایگاه شما متزلزل نخواهد شد. سئوی ارگانیک با استراتژی‌های همیشگی و کارآمد جایگاه خود در نتایج را حفظ می‌کند.

نتایج پولی (Paid Result)

بعد از جستجوی یک عبارت در گوگل معمولأ در ابتدای صفحه‌ی اول سایت‌هایی قرار دارند که دارای نشان AD هستند.  واژه انگلیسی AD مخفف Advertisement به معنای تبلیغ است.

گوگل در ازای مبلغی، در صورت جستجو شدن عبارت کلیدی مرتبط، این دست سایت‌های تبلیفاتی را برای مدتی در صفحه‌ی اول به کاربران نشان می‌دهد.

Featured Snippet پیشنهاد ویژه گوگل

در هنگام جستجو در گوگل با یک باکس متنی ویژه در بالای نتایج جستجو مواجه می‌شوید که با ظاهری متفاوت پاسخ سؤال پرسیده شده را در یک پاراگراف نمایش می‌دهد. غالبأ Featured Snippet هنگام جستجوی عبارات طولانی و با لحنی پرسشی نمایش داده می‌شود.

وقتی کاربر سؤالی را در باکس جستجوی گوگل مطرح می‌کند. ممکن است پاسخ آن بصورت یک باکس حاوی پاسخی برجسته در بالای نتایج گوگل نمایش داده شود. این باکس شامل توضیحاتی کوتاه در پاسخ به سؤال پرسیده شده است که از یک صفحه اینترنتی معتبر دریافت شده.

همچنین عنوان صفحه، تصویر شاخص و لینک آن نیز در این باکس نمایش داده می‌شود.

ریدایرکت (Redirect)

ریدایرکت به معنی راهنمایی به یک مکان جدید است. در اینترنت، ریدایرکت Redirect مترادف با انتقال بازدید کننده به مکان جدید است. در واقع هر وقت که شخصی یا یک نرم افزاری به یک آدرس دیگر وارد شود که ما آن را نمی‌خواهیم، در واقع آن شخص یا آن نرم افزار را به یک آدرس جدید منتقل می‌کنیم.

Redirect 301

وقتی قصد تغییر URL یا تغییر دامنه را داشته باشیم؛ برای انتقال اعتبار صفحات قدیمی به صفحات جدید به ریدایرکت 301 نیاز داریم. ریدایرکت 301 علاوه بر تغییر مسیر کاربران و ربات‌ها، اعتبار صفحه را نیز منتقل می‌کند.

این مورد یکی از مباحث سئوی داخلی به شمار می‌رود.

در ریدایرکت 301 ممکن است تغییرات بصورت زیر باشد:

  1. تغییر URL در یک سایت
  2. تغییر پروتکل یک سایت

مواردی که در آن از ریدایرکت 301 استفاده می‌شود:

  1. نصب گواهی امنیتی SSL و یا حذف آن تغییر آدرس و ساختار صفحات سایت
  2. تغییر آدرس یک سایت به آدرس دیگر
  3. انتقال صفحات قدیمی و بلااستفاده به صفحات جدید و باکیفیت

انکر تکست (anchor text)

انکر تکست متن یا عنوان قابل مشاهده و قابل کلیک در لینک‌ها است. در بیان ساده متن یا کلمه‌ای در یک صفحه است که می‌توان روی آن کلیک کرد و از صفحه‌ای به صفحه دیگر یا از سایتی به سایت دیگر در حرکت بود.

این متن در حالت استاندارد به رنگ آبی و زیر خط دار است.

لینک‌های فالو و نوفالو (Follow & NoFollow)

لینک‌های فالو لینک‌هایی هستند که به همراه خود عصاره‌ی سئو از مبدأ به مقصد منتقل می‌کنند. این لینک‌ها باعث افزایش رتبه‌ی سایت مقصد در نتایج جستجوی گوگل می‌شوند.  این افزایش نتایج باعث افزایش بازدهی سایت نسبت به رقبا می‌شود.

لینک‌های نوفالو لینک‌هایی هستند که امتیاز سئو ندارند. این سایت‌ها عصاره‌ی سئو را به همراه خود از مبدأ به مقصد حمل نمی‌کنند. این لینک‌ها ‌‌کمک خاصی به بهبود سئو سایت مقصد نمی‌کند. لینک های نوفالو به گوگل می‌گوید من را فالو یا دنبال نکن.

نقشه سایت (Site map)

سایت مپ فایلی است که لیستی از مهم‌ترین محتواهای موجود در سایت را در بر دارد. این لیست سبب می‌شود تا خزنده‌های گوگل بتوانند به راحتی این محتواها را ببینند و ایندکس کنند.  سایت مپ به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام محتواها از بقیه مهم‌تر هستند.

در مقابل این نوع Sitemap یک نوع نقشه سایت دیگر نیز وجود دارد که مبتنی بر HTML است و در آن لیستی از مهم‌ترین فایل‌های موجود در سایت قرار دارد. این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بر اساس نیاز خود بیابند و از آن استفاده کنند.

موتورهای جستجو از نقشه سایت XML که همان نوع اول است، استفاده می‌کنند تا ساختار سایت‌ها را یاد بگیرند.

فایل robots.txt

فایل robots.txt برای بهینه سازی سایت استفاده می‌شود. Robots.txt یک فایل متنی است که برای هدایت ربات‌های موتور جستجو برای نحوه خزیدن و ایندکس صفحات وب سایت استفاده می‌شود.

فایل robots.txt ربات‌های جستجو را در مورد نحوه خزیدن صفحات مختلف وب‌سایت مورد نظر راهنمایی می‌کند.

اصطلاحات رایج سئو داخلی

بعد از اصطلاحات کلی در سئو این بار نوبت به اصطلاحات رایج سئوی داخلی می‌رسد.

کلمه کلیدی یا کلیدواژه (keyword)

انواع کلمات کلیدی:

  1. کلیدواژه‌های User Intent
  • کلمات کلیدی Informational یا اطلاعاتی
  • کلمات کلیدی Transactional یا معاملاتی
  • کلمات کلیدی Navigational
  1. کلید واژه بر اساس Search volume
  • کلمات کلیدی Head یا اصلی
  • کلمات کلیدی Middle Tail یا عبارتی
  • کلمات کلیدی Long Tail یا طولانی
  1. تحقیق کلمات کلیدی
  2. میزان دشواری کلمه کلیدی
  3. چگالی یا تراکم استفاده از کلمات کلیدی

محتوا

انواع محتوا:

  1. پست‌های وبلاگ سایت
  2. صفحات ثابت
  3. صفحات محصولات
  4. صفحات فرود

نحوه نوشتن یک محتوای مناسب:

  1. بهینه سازی محتوا با جستجوی کلمات کلیدی
  2. استفاده از کلمات کلیدی در عنوان صفحه، هدینگ و بدنه محتوای سایت
  3. استفاده از محتوای متنی در کنار سایر انواع محتوا
  4. پاسخ درستی به نیت اصلی کاربران داده و آن‌ها را از ابتدا راضی نگه دارید
  5. محتوای بلند بنویسید
  6. لینک‌های داخلی به سایر محتواهای مرتبط سایت بدهید
  7. لینک‌های خارجی به دیگر وب سایت‌ها مرتبط و معتبر بدهید
  8. به خوانایی مطلب توجه زیادی داشته باشید
  9. بخش‌های غیر متنی را بهینه سازی کنید
  • از داده‌های ساختار یافته برای توصیف محتوای خود به موتورهای جستجو استفاده کنید
  • صفحات مشابه را در قالب یک دسته بندی با یکدیگر هم گروه کنید
  • همواره استراتژی برای CTA یا خروج کاربران در نظر بگیرید

Content is King

عبارت "محتوا پادشاه است" زیاد از زبان اهل سئو شنیده می‌شود. واقعیت این است که یک محتوا فقط با داشتن یک سئوی مناسب پادشاه است.

محتوای یونیک

محتوا به طور کلی شامل محتوای کپی و محتوای غیرکپی است. محتوای کپی متنی است که دقیقأ از وب‌سایتی دیگر کپی شده و دارای هیچ ارزشی از نظر سئو نیست. نمی‌تواند حتی اگر فقط یک پاراگراف متن م از سایر محتواهای موجود در وب کپی شده باشند، آن محتوا کپی‌شده است و یونیک نخواهد بود. چنین محتوایی تأثیری بر سئو ندارد.

محتوای همیشه سبز

این اصطلاح در مورد محتواهایی به کار می‌رود که به سرعت قدیمی نمی‌شوند و برای مدت طولانی، معنا و مفهوم و کاربرد خود را حفظ می‌کنند.

چگالی کلیدواژه (keyword density)

چگالی کلیدواژه تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در محتوا است.

استفاده زیاد از کلیدواژه (keyword stuffing)

در وردپرس و در بین افزونه‌های مربوط به سئو ابزاری مثل یواست وجود دارد که در قسمت مربوط به نوشتن محتوا باید کلمه کلیدی اصلی را در کادر مربوط وارد کنید و بعد از آن می‌توانید تعداد تکرار شدنش را بر اساس تعداد کلمات متن مشاهده کنید.

کلیدواژه‌های طولانی (long tail keyword)

این کلید واژه‌ها از حالا کلمه خارج شده و بیشتر عبارت یا شبه جمله هستند.

 Branded Keyword

حالتی است که در آن نام برند را به عنوان انکر تکست استفاده می‌کنند.

LSI

به کلماتی گفته می‌شود که با یک مفهوم یا عبارت خاص ارتباط معنایی دارد.

لینک داخلی (internal link)

لینک سازی داخلی یعنی شما به صفحات دیگر سایت خود لینک می‌دهید که این صفحات مرتبط با صفحه‌ی در حال پردازش هستند.

Deep Linking

Deep link باعث می‌شود کاربران به موضوع مورد نظر خود در اپلیکیشن راحت‌تر دسترسی داشته باشند، به طوری که حتی نیاز به دانلود و باز کردن اپلیکیشن نداشته باشند.

Absolute Link

لینک مطلق به یک Hyperlink‌ گفته می‌شود که حاوی یک URL کامل است که دربرگیرنده‌ی تمامی اطلاعاتی است که برای باز کردن یک صفحه از وب‌سایت در بستر اینترنت مورد نیاز است.

لینک‌های خروجی (OBL)

OBL مخفف Out Bound Links به معنی لینک‌های خروجی یک سایت است. لینک‌های خروجی در سئو لینک‌هایی هستند که به دامنه دیگری اشاره دارد.

Image link

سئو تصاویر باعث افزایش ترافیک وب‌سایت می‌شود.

سئو تصاویر (Image SEO)

بهینه سازی تصاویر شامل موارد زیر است:

  1. انتخاب فرمت مناسب
  2. بهینه سازی حجم
  3. ایجاد تصاویر یونیک
  4. مراقب کپی رایت باشید
  5. بهینه سازی نام تصاویر
  6. استفاده از alt برای تصاویر
  7. بهبود ساختار پوشه تصاویر
  8. عنوان و متا دیسکریپشن صفحه
  9. ابعاد تصاویر
  • بهینه سازی تصاویر سایت در نسخه موبایل
  • اضافه کردن تصاویر به سایت مپ

لینک‌های پنهان (Hidden Link)

متن و لینک مخفی در محتوا به منظور دستکاری در نتایج رتبه بندی جستجوی گوگل، عملی فریبنده و خلاف دستورالعمل‌های وبمستر گوگل می‌باشد.

شهرت و محبوبیت (Reputation and Popularity)

Reputation در سئو سایت:

  • بک لینک و کیفیت آن‌ها
  • متن‌های مرتبط با سایت
  • محبوبیت در شبکه‌‌های اجتماعی
  • اشتراک گذاری صفحات سایت در شبکه‌‌های اجتماعی

Popularity در سئو سایت:

  • برندسازی
  • تولید محتوای باکیفیت

Google EAT

  • Expertise (تخصص)
  • Authoritativeness (اعتبار)
  • Trustworthiness (اعتمادپذیری)

طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا (responsive)

طراحی وب واکنش گرا یا ریسپانسیو یعنی صفحات وب به گونه‌ای طراحی شود که در سایزهای مختلف صفحه‌ی نمایش مثل موبایل‌ها، تبلت‌ها و... به درستی نمایش داده شود.

صفحات AMP

AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages به معنی صفحات موبایلی شتاب‌یافته یا پرشتاب است. AMP یک استاندارد کدنویسی برای وب‌سایت‌ها محسوب می‌شود تا صفحات اینترنتی با سرعت هر چه بیشتری برای کاربر نمایش داده شوند.

تعداد درخواست به سرور (Request or hit)

درخواست‌هایی که برای لود انواع فایل‌های تصویری، استایل، CSS و… در بارگذاری صفحات لازم است.

سرعت صفحه یا Page Speed

سرعت صفحه زمان بارگذاری صفحه است.

خصوصیت ALT تصاویر

تمام تصاویر به کار رفته در یک وب‌سایت توسط تگ Alt توصیف می‌شوند. Alt موضوعی است که از تصویر استنباط می‌شود.

متا تگ ها (meta tags)

متا تگ‌ها بخشی از کدهای HTML هستند که شامل اطلاعاتی در مورد صفحات وب می‌باشند.

De-Index

به صفحه یا گروهی از صفحات گفته می‌شود که از فهرست گوگل حذف می‌شوند.

Over optimization

بهینه سازی بیش از حد سایت یا Over Optimization یعنی اغراق بیش از حد در بهینه سازی سایت که به جای نتیجه مثبت، نتیجه برعکسی خواهد داشت و حتی باعث از دست دادن جایگاه در نتایج گوگل هم خواهد شد.

اصطلاحات رایج سئو

اصطلاحات سئوی خارجی یا off-page SEO

می‌رسیم به سئوی خارجی و اصطلاحاتی که در این بخش مرسوم هستند.

لینک سازی (link building)

لینک بیلدینگ یا لینک سازی یک فرآیند برای به دست آوردن هایپرلینک از وب‌سایت‌های دیگر برای سایت مورد نظر است.

بک لینک (backlink)

بک لینک یک پیوند یا لینک است که یک صفحه وب را به یک صفحه وب دیگر یا یک وب‌سایت دیگر مرتبط می‌کند.

دامنه ارجاع دهنده (referring domain)

نام دامنه تأثیر غیر مستقیم بر سئو دارد. مواردی که در انتخاب نام دامنه اهمیت دارند:

  1. نامی که تایپ آن آسان باشد
  2. نام دامنه باید در ذهن بماند
  3. بررسی سابقه دامنه مدنظر
  4. حضور کلیدواژه در نام دامنه
  5. سن دامنه
  6. و موارد دیگر

اعتبار دامنه (Da)

یک معیار برای سنجش اعتبار دامنه یا Domain Authority وجود دارد که توسط شرکت MOZ معرفی شده و با دادن عددی بین 0 تا 100 به هر دامنه، اعتبار سایت‌ها را پیش بینی می‌کند. این اعتبار سنجی برای بررسی جایگاه سایت است.

اعتبار صفحه (PA)

این تکنیک مانند Domain Authority، بهترین وجه رتبه بندی هزاران SERP را پیش بینی می‌کند. در نهایت با استفاده از محاسبات خاص، نمره PA را تولید می‌کند.

Spam Score

امتیاز‌های منفی که یک سایت یا یک صفحه از سایت دریافت کرده است را اسپم اسکور می‌گویند.

Paid link

لینک‌های پولی در سئو هستند.

پست مهمان (guest post)

پست مهمان، پستی است که مدیر یک سایت یا یک سئو کار در وبلاگ یا سایتی دیگر منتشر می‌کند و در انتهای پست مهمان ضمن معرفی فعالیت‌های حرفه‌ای خود، برای سایت خود نیز بک لینک ایجاد می‌کند.

لینک‌های فروم (Forum Links)

در فروم یا انجمن ها، اشخاص می‌توانند مسائل خود را بازگو کنند. یک روش لینک دهی استفاده از فروم هاست.

رپورتاژ (reportage)

تبلیغات متنی در قالب یک گزارش و خبر را رپورتاژ می گویند.

تبادل لینک (Link Exchange)

صاحبان وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها برای افزایش لینک‌های دریافتی در سایت‌های دیگر یا به اصطلاح بک لینک، با یکدیگر همکاری می‌کنند و به صورت متقابل لینک سایت همدیگر رو در وب‌سایت خود قرار می‌دهند.

Blog comment Backlink

در بخش نظر یک وبلاگ، نام، شناسه ایمیل، "URL وب‌سایت" و یک نظر را می‌پرسد . این روش نیز می تواند راهی برای بک لینک دادن باشد.

Directory Website

به وب‌سایت‌های مرجع و معتبری که وب‌سایت‌های گوناگون در سطح اینترنت را در موضوعات کاری مختلف دسته بندی می‌کنند وب دایرکتوری می‌گویند.

PBN یا شبکه وبلاگ خصوصی

یک شبکه وبلاگ خصوصی است که از وب‌سایت‌های معتبر برای ایجاد بک لینک به منظور رشد و کسب رتبه برتر در موتور جستجو گوگل و بهبود سئو سایت ایجاد شده است.

Co-Citation لینک دهی مشترک

در این روش سعی بر این است که خزنده‌های موتور‌های جستجو را برای دیده شدن صفحه مورد نظر خود هدایت کنید.

 اصطلاحات سئو کلاه سفید

نوعی از استراتژی بهینه سازی سایت است که توسط گوگل تعیین شده.

اصطلاحات رایج در سئو کلاه خاکستری

این سئو به اندازه سئوی کلاه سفید قانونی و پیشنهادی نیست و از طرف دیگر به شدت و ریسکی بودن سئوی کلاه سیاه نیز نیست.

اصطلاحات رایج در سئو کلاه سیاه

این نوع سئو شامل راهکارهایی کاملاً غیرقانونی و غیرطبیعی از نظر موتورهای جستجو است.

مزرعه لینک یا link farm

مزرعه لینک یا Link Farmها گروهی از سایت‌ها هستند که به یکدیگر لینک می‌دهند.

Content Farm

سایت‌های مزرعه محتوا، سایت‌هایی هستند که به قصد گرفتن ورودی از نتایج جستجو گوگل، محتوای بی‌کیفیت تولید می‌کنند.

Google Bomb

به معنای افزایش رتبه یک صفحه وب بر روی یک کلمه‌ی کلیدی مشخص با گرفتن بک لینک بیشمار از وب سایت‌های مختلف است.

محتوای تکراری یا duplicate content

محتوای تکراری محتوایی است که یک کپی دقیق از آن در یک سایت دیگر موجود است.

متن‌های پنهان  (Invisible Text)

هرگونه محتوا، لینک یا تصویری است که توسط کاربر در نگاه اول قابل مشاهده نیستند.

Cloaking  پنهان‌کاری

به این معنا است که به کاربر یا موتورهای جستجو لینک و یا محتوایی را نشان دهید که با آنچه او جستجو کرده بود متفاوت است.

اسپم (Spam)

به صفحاتی می‌گویند که از تکنیک‌های غیر مجاز جهت بالا آمدن در نتایج گوگل استفاده کرده‌اند

سئو منفی

به استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه و غیرقانونی که باعث جریمه و کاهش رتبه سایت شما می‌شود، می‌گویند.