قیمت گذاری خدمات سئو - بهترین روش - چطور می‌توان عملکرد متخصص سئو را ارزیابی کرد؟

قیمت گذاری خدمات سئو - قیمت گذاری خدمات سئو قراردادی بین متخصص و کارفرماست که شرط لازمه‌ی آن انصاف و صداقت طرفین قرارداد است.

بعد از گرم شدن بازار سئو و بهینه سازی سایت، بیشترین مسئله‌ای که به عنوان یک مشتری یا کارشناس سئو با آن سر و کار داریم این است که چطور قیمت گذاری خدمات سئو را مشخص کنیم که نه سیخ بسوزد و نه کباب!

روش های متفاوتی برای قیمت گذاری خدمات سئو وجود دارد. تمام این روش‌ها بر مبنای کیفیت کار متخصص سئو و صداقت او و همچنین درست کاری و انصاف کارفرما است.

در این مقاله یک‌ به یک آن‌ها را به همراه مزایا و معایب‌ شان بررسی می‌کنیم تا بهترین روش برای قیمت گذاری خدمات سئو را بیابیم.

1- بر اساس جایگاه کلمات کلیدی

روش اول برای مشخص کردن تعرفه خدمات سئو، جایگاه کلمات کلیدی است. در این روش بر اساس جایگاهی که سایت به کمک کلمات کلیدی در صفحه جستجوی گوگل پیدا کرده است، قیمت پروژه سئو انجام می‌شود.

چه کسانی حاضر به تضمین رتبه‌ی سئو هستند؟

به بیان صادقانه، هیچ کس!!! اول اینکه این مدل قیمت گذاری به هیچ عنوان صحیح نیست؛ زیرا تنها عامل موفقیت یک سایت کلمات کلیدی آن نیستند. دومین دلیل برای رد شدن این روش قیمت گذاری تغییر مداوم الگوریتم‌های گوگل است.

سئو، یک فعالیت درازمدت و مداوم است. این روش قیمت گذاری اشتباه سبب می‌شود که در پایان کار هم مشتری و هم شخص یا شرکتی که کار سئو سایت را انجام داده است ناراضی باشند.

چرا قیمت گذاری بر اساس رتبه خطرناک است؟

اصرار برای مشخص کردن قیمت پروژه سئو به وسیله‌ی جایگاه و رتبه سایت تنها باعث می‌شود تا کارشناس سئو برای سریع تر رسیدن به یک جایگاه مناسب به سمت سئوی کلاه سیاه کشیده شود که این برای سایت شما پیامد‌های مثبتی را به همراه نخواهد داشت.

در بسیاری از مواقع قرارداد با شخصی که کار سئو انجام می‌دهد به صورت کوتاه مدت منعقد شده است. در این شرتیط اگر نتیجه را منوط به قرارگرفتن در صفحه اول گوگل در کلمه خاصی می‌کنید، این قرارداد تنها در صورتی میسر خواهد شد که سئوکار بر اساس روش‌های اسپم بنا پیش برود و بر اساس این روش حتی پس از کسب نتیجه‌ی مطلوب، شرکت سئو تعهدی نسبت به باقی ماندن سایت در گوگل نخواهد داشت و در صورتی که سایت مشتری اسپم شود پاسخگو نخواهد بود.

2- بر اساس آمار ورود از گوگل

این روش، نسبت به روش قبلی که قیمت سئو به وسیله‌ی جایگاه کلمات کلیدی تعیین می‌شد، انتخاب هوشمندانه‌تری است. هدف از کسب رتبه نخست گوگل یا رتبه گرفتن از یک کلمه کلیدی خاص، همان جذب مخاطب و افزایش ورودی سایت است.

بنابراین وقتی هدف جذب بازدید کننده است، بستن این مدل قرارداد که بر اساس میزان ورودی‌های سایت است، انتخاب معقولی به نظر می‌رسد. ابزارهای متفاوتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید این آمار را استخراج کنید. یکی از این ابزارها Google Search Console است.

مشکل قیمت گذاری بر اساس آمار بازدید چیست؟

با اسنکه بسیاری از شرکت‌ها، از این روش قیمت گذاری استفاده می‌کنند؛ یک ایراد بزرگ به این مدل از همکاری وارد است.  اگر بازدید کننده‌های سایت شما منتهی به خرید از سایت نشوند، چه فایده‌ای برای کسب و کار شما دارد؟

ممکن است هزاران هزار بازدید کننده وارد سایت شما شوند و تنها منابع سروری شما را مصرف کنند و در آخر سودی برای شما نداشته باشند.

صداقت فدای رسیدن به اهداف می‌شود

از آنجایی که افزایش آمار ورودی بی‌نهایت نیست، یک جایی متوقف خواهد شد. این توقف سبب می‌شود که کارفرما تصور کند دیگر نیازی به حفظ سئوکار ندارد. یا حتی ممکن است همه چیز آن طور که سئوکار پیشبینی کرده بود پیش نرود.

یعنی با اینکه تمامی اصول و ترفندهای سئو انجام می‌گیرد، ولی افزایش ورودی سایت تغییری نمی‌کند. در این شرایط ممکن است برخی سئوکاران به سمت استفاده از ربات سوق پیدا کنند یا با تمرکز بر کلمات کلیدی بی‌ارزش، آمار ورودی سایت را بالا ببرند.

با چنین ترفندهایی است که کارفرما متضرر خواهد شد. با بررسی این موارد به صورت کل می‌توان گفت قیمت گذاری بر اساس آمار ورودی در صورتی تأثیر مثبت خواهد داشت که سئوکار و کارفرما، با اطلاعات کامل و وجدان کاری وارد همکاری شوند.

3- تعیین هزینه سئو با توجه به میزان فروش

به نسبت دو روش قبل در قیمت گذاری سئو، روش قیمت گذاری بر اساس میزان افزایش فروش راه حل بهتری است.  در این روش درصدی از افزایش فروش به سئوکار تعلق می‌گیرد و چه تشویقی بهتر از این؟

به کمک ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics می‌توان تعداد خریدهای انجام شده از ورودی‌های گوگل در یک سایت فروشگاهی را تعیین کرد و دستمزد سئوکار بر این اساس پرداخت می‌شود. 

در این روش، متخصص سئو تحت فشار قرار نمی‌گیرد و خیال آسوده تمام قوای خود را روی افزایش ورودی‌های مثبت سایت می‌گذارد. با این راهکار شما ریسک نیاز به ربات ها تکنیک‌های کلاه سیاه توسط سئوکار را دور می‌زنید.

چه زمانی میزان فروش معیار درستی برای قیمت گذاری نیست؟

مثل دو روش پیشین برای مشخص کردن تعرفه سئو سایت، این روش نیز در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارد.  اگر سایت برای افزایش فروش از روش‌های دیگری مثل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری و ایمیل مارکتینگ استفاده کند، تخمین میزان ورودی‌های سایت از طریق موتورهای جست و جو کمی دشوار می‌شود.

گاهی اوقات هم پیش آمده که کارفرمایان نامردی کرده و با گذر زمان، ادعا می‌کند تأثیر سئو بر میزان فروش سایت کاهش یافته و دستمزد سئوکار را کاهش می‌دهند.

4- برآورد هزینه برای خدمات ارائه شده

می‌رسیم به روش صحیح قیمت گذاری خدمات سئو که جلوی هرگونه ضرر چه از سمت سئوکار و چه از سمت کارفرما را می‌گیرد.  در این روش سئوکار متضرر نمی‌شود و پروژه سئو نیز بی‌نتیجه رها نمی‌شود.

در این روش قبل از هر اقدامی در زمینه سئو، عملکرد رقبا به خوبی تحلیل و بررسی می‌شود. راه‌های پیشنهادی برای پیشی گرفتن از رقبا توسط متخصص سئو لیست می‌شود. بعد از پی ریزی، پروژه را وارد فاز پیاده سازی سئو می‌شود که شامل سه دسته است.

تقسیم بندی خدمات سئو

برای اینکه بتوانید از این روش قیمت گذاری استفاده کنید باید خدمات سئو را بشناسید.

سئو تکنیکال:

سئوی تکنیکال بیشتر روی کدنویسی صفحات و ساختار آن‌ها متمرکز است.  در سئوی تکنیکال مواردی مثل ریسپانسیو بودن سایت، تگ‌های HTML و بهبود سرعت بارگزاری سایت مورد توجه قرار می‌گیرد.

مهم ترین مواردی که در سئو تکنیکال مطرح هستند:

  • بهینه سازی فایل txt
  • بهینه سازی ساختار سایت
  • استفاده از Bread Crump
  • استفاده از structured data‌ها
  • بهینه‌سازی صفحات 404
  • ایجاد نقشه‌ی سایت
  • افزایش سرعت سایت
  • واکنش‌گرایی صفحات سایت

بازاریابی محتوا:

همه فعالیت‌ها به نوعی با تولید محتوا مرتبط می‌شوند. در سئو به نوعی بازاریابی از طریق تولید محتوا وجود دارد. نوشتن مقاله، جستجوی تصاویر مناسب و حتی برچسب گذاری هم در گروه بازاریابی محتوا قرار می‌گیرند.

اهمیت‌های بازاریابی محتوا:

  • ایجاد اعتماد در بازدیدکنندگان
  • آگاهی از برند
  • بهبود سئو
  • تولید Lead یا سرنخ بازاریابی
  • جذب مخاطبین ایده‌آل
  • تبدیل بازدیدکنندگان به Lead با استفاده از تکنیک پرورش lead
  • اشتراک‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان
  • دلیل قانع‌کننده برای بازگشت افراد به وب‌سایت شما
  • هم‌راستا با سایر استراتژی‌های بازاریابی
  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

 لینک سازی:

برای بهبود سئو، گاهی باید از دایره سایت خارج شد و خارج از سایت سئو را مورد هدف قرار داد. لینک سازی از طریق خرید رپورتاژ آگهی، بک لینک و یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی سومین دسته از پیاده سازی سئو به حساب می‌آید.

این روش نیز مانند هر روش دیگری، نیاز به سبک سنگین کردن سئوکار و عملکردش دارد. بهتر است در ابتدای هر ماه لیستی از عملکردهای پیش رو و تخمین میزان بهره‌وری آن‌ها تهیه شود که در آخر ماه به صورت نسبی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

البته این عکلکرد نسبی خواهد بود زیرا در دنیای سئو، هیچ ضمانتی وجود ندارد و تمام پیشبینی‌ها در حد گمان هستند. متخصص سئو باید بتواند از گزارش تحویلی خود به صورت منطقی دفاع کند و در صورت رضایت بخش نبودن فعالیت خود، ایده‌ها و ابزارهای جدیدی برای جبران در نظر داشته باشد.

چطور می‌توان عملکرد متخصص سئو را ارزیابی کرد؟

این مورد کاملأ برایتان مشخص است که هر زمان یک عبارت را در موتورهای جستجو مانند گوگل جستجو می‌کنید، سایت‌هایی به ترتیب به عنوان نتیجه به شما نمایش داده می‌شود. و با تمام توضیحاتی که در زمینه‌ی سئو موجود است می‌دانید که این ترتیب قرارگیری اتفاقی نیست و گوگل بر اساس صدها پارامتر گوناگون این سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

با توجه به این موضوع و همین طور مشخص شدن نیاز کسب و کارها برای ورود صحیح به بستر اینترنت و موتورهای جستجو، کسب‌ و کارها و یا سایت‌های اینترنتی سعی دارند به رتبه‌های برتر دست پیدا کنند تا ترافیک بیشتری به دست آورند و بازدیدکنندگان خود را افزایش دهند.

وظیفه‌ی یک متخصص SEO دقیقأ همین است. آن‌ها به شما و سایت‌تان کمک می‌کنند تا بیشتر دیده شوید و جایگاه بهتری را د ر موتورهای جستجویی نظیر گوگل به دست آورید. هر سئوکار نیاز دارد تا دانش خاصی را در زمینه بهینه سازی سایت داشته باشد.

قیمت گذاری خدمات سئو

یک‌ به یک این دانش های مورد نیاز را بررسی می‌کنیم تا شما متوجه شوید که چطور می‌توانید عملکرد یک متخصص سئو را ارزیابی کنید.

1- محتوای سایت باید کاملا مرتبط با جستجوی کاربران باشد.

بررسی این مورد کار آسانی است. شما نوع کسب و کارتان و زمینه فعالیت‌تان را می‌شناسید. بنابراین به آسانی می توانید همبستگی محتوای تولید شده بر روی سایت را با آنچه به آن نیاز دارید، بررسی کنید.

2- سایت‌های قدرتمند و معتبر در اولویت هستند.

هر چه قدمت یک سایت بیشتر باشد، اعتبار و قدرت آن نیز بیشتر است. با این حال مواردی مانند کمیت و کیفیت بک لینک‌ها یا سایت‌هایی که تأمین کننده‌ی این بک لینک‌ها هستند، می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. راهی که شما بتوانید این مورد را به سادگی بررسی کنید، منتظر ماندن برای دیدن نتایج سایت تان است.

3- مطالب یک سایت باید شایستگی حضور در رتبه‌های برتر را داشته باشند.

کیفیت مطالب را بررسی کنید. در نقش کاربر به سراغ سایت‌تان برید و مطالب را بازبینی کنید. آیا به عنوان کاربر باز هم سری به سایت‌تان خواهید زد؟ مطلبی که خواندید راضی کننده بود؟ این مطلب به سؤالات شما پاسخ می‌داد؟

4- تحلیل کلمات کلیدی

شما می‌توانید جایگاه کلمات کلیدی را به وسیله ابزارهایی که برای این منظور وجود دارند، بررسی کنید. برای این کار هم ابزارهای رایگان به عنوان افزونه‌‌ی کروم وجود دارند و هم ابزارهای فارسی و البته غیر رایگان که نتیجه‌ی خوب و دقیقی را به شما نشان می‌دهند. به غیر از جایگاه باید در نظر بگیرید که کلمات کلیدی انتخاب شده متناسب و هم راستا با هدف شما باشند. البته در این منظور زیاد سخت نگیرید زیرا متخصصین سئو دانش کافی در این زمینه دارند که ممکن است از دید شما پنهان باشد.

5- سئوی داخلی

در این بخش شما تنها می‌توانید تیترها و عکس‌ها را بررسی کنید تا از کیفیت و انسجام آن‌ها مطمئن شوید. ولی بقیه مراحل در حوزه تخصص کارشناسان سئو است.

6- سئوی تکنیکال

در این بخش شما می‌توانید نرخ ترافیک سایت‌تان را بررسی کنید. سرعت لود شدن سایت را چک کنید. لینک‌هایی که داخل متن وجود دارد را بررسی کنید تا نامرتبط یا خراب نباشند. با این حال بیشتر این بخش تخصصی بوده و شما تنها با به نتیجه رسیدن سایت‌تان متوجه میزان تخصص سئوکارتان خواهید شد.

آیا می‌توان در قیمت گذاری خدمات سئو، روش‌های قیمت گذاری را ترکیب کرد؟

پاسخ به این سؤال مثبت است. شما می‌توانید بسته به طول دوره فعالیت و میزان اعتمادی که بین سئوکار و کارفرما ایجاد می‌شود از چندین روش قیمت گذاری استفاده کنید. در انتخاب این روش‌ها کافیست منصف باشیدو صلاح هر دو طرف را در نظر بگیرید. به عنوان سئوکار صادق باشید و به عنوان کارفرما نیز وجدان کاری داشته باشید.

مسیر هدفمند همکاری

شما برای اینکه بتوانید یک روش صحیح ترکیب قیمت گذاری را انتخاب کنید، نیاز هست تا یک مسیر ایمن را طی کنید.

این مسیر به صورت زیر است:

1- شروع همکاری

در ابتدای آغاز کار شناخت کارفرما و سئوکار از همدیگر کم است. هنوز میزان اعتماد مورد نیاز بین این دو ایجاد نشده بنابراین بهترین روش تعیین قیمت خدمات سئو به صورت روش چهارم یعنی برآورد هزینه بر اساس خدمات ارائه شده است. این بازه می‌تواند بین 3 تا 6 ماه باشد و یا بسته به شرایط و اطمینان طرفین کمتر یا بیشتر شود.

2- کسب رضایت کارفرما

در این بخش تا حدودی خدمات به وضوح قابل رویت هستند. حال زمان جذب رضایت کارفرماست. در این بازه می توان بر اساس آمار ورودی و بازدید سایت تعرفه خدمات را تعیین کرد. طول این دوره می تواند بین 3 تا 9 ماه باشد.

3- کسب اعتماد کارفرما

پس از جذب مناسب بازدید کننده و بالا رفتن میزان فروش به خوبی مشخص است که اعتماد کارفرما جلب می‌شود. در اینجا سئو کار تمام وظایف خود را به درستی انجام داده است و کارفرما می‌تواند پیشنهاد پرداخت دستمزد به صورت بخشی از فروش را بدهد.

4- کسب اعتماد متخصص سئو

دیگر زمان جلب اعتماد سئوکار است. در صورت موافقت سئوکار برای شریک شدن در فروش و گرفتن حق‌الزحمه به صورت درصدی از سود فروش، دیگر زمان آن است که کارفرما با صداقت و درستکاری در این زمینه، زحمات سئوکار را جبران کند.

 درنهایت مشخص کردن قیمت پروژه سئو به عوامل متعددی بستگی دارد.

از نوع سایت و میزان توجه و نیاز کارفرما به این سایت گرفته تا طول بازه در نظر گرفته شده برای همکاری بین سئوکار و کارفرما و اعتمادی که بین طرفین وجود دارد. قیمت گذاری خدمات سئو قراردادی بین متخصص و کارفرماست که شرط لازمه‌ی آن انصاف و صداقت طرفین قرارداد است. بنابراین روشی را انتخاب کنید که نه سیخ بسوزد و نه کباب!