جستجوی معنایی چیست و چه تأثیری بر روی سئوی سایت دارد؟

جستجوی معنایی - هدف کاربر از وارد کردن کوئری جستجو چیست؟ جستجوی معنایی یکی از کاربردی‌ترین خدمات سئو است که توسط متخصصین آن ارائه می‌شود.

سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. سئو یک روش متداول برای بهینه سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو و افزایش کمیت و کیفیت بازدیدکنندگان سایت و معرفی محصولات و خدمات مالک سایت است. این بهینه سازی از طریق بازدید طبیعی موتورهای جستجو گوگل، بینگ، یاهو و … به دست می‌آید. با ما همراه باشید تا به طور دقیق درباره جستجوی معنایی چیست و چه تاثیری روی سئوی سایت دارد؟ اطلاعات کسب کنید.

سئو مجموعه‌ای از تکنیک‌ها، روش‌ها و دستورالعمل‌ها است که سبب بهبود یافتن رتبه سایت شما در یک سری کلمات کلیدی خاص می‌شود. این کار برای افزایش بازدیدکننده و در نتیجه رونق کسب کار اهمیت بالایی دارد.

 

جستجوی معنایی چیست

 

جستجوی معنایی چیست؟

جستجو در وب به معنای فعال کردن الگوریتم هاست. شیوه‌ای برای جمع‌آوری، تفسیر و جمع‌بندی داده‌های در وب وجود دارد که در نهایت، ترکیب آن‌ها منجر به ارائه یک پاسخ به کاربر می‌شود. جستجوی معنایی یا Semantic Search همان مطالعه‌ و درک ارتباط واژه‌ها با یکدیگر و منطق حاکم بر این ارتباط است.

در جستجوی معنایی نیت درک خواست کاربر از طریق معنای کلمات است. یک گام مهم برای بهینه سازی سایت، جستجوی معنایی است. هر چه دقت در یافتن این معنا بیشتر باشد، نتایج بهتری پیش کاربر قرار می‌گیرد و در نتیجه‌ی آن سئو سایت گام بزرگی را برای بهینه شدن بر می دارد.

در جستجوی معنایی شما باید بفهمید که هدف کاربر از وارد کردن کوئری جستجو چیست؟ جستجوی معنایی یکی از کاربردی‌ترین خدمات سئو است که توسط متخصصین آن ارائه می‌شود.

تکنولوژی‌های گوگل که نقش بسزایی در عملکرد و جستجوی معنایی دارند.

الگوریتم های گوگل در نهایت به کارایی لازم برای ارائه یک پاسخ درست به کاربر، دست پیدا کردند.

این تکنولوژی باعث افزایش اهمیت سئو شده است و به شرح زیر می باشد:

  1. تعیین موجودیت اصلی در یک جستجو:
  2. گوگل می تواند موجودیتی را که در یک جستجو وجود دارد، تشخیص دهد. همچنین می‌تواند مقوله و اصطلاحات مرتبط با آن موجودیت را نیز شناسایی کند. این تکنیک به ایجاد یک پایگاه داده معنایی از موجودیت‌ها و ارتباط اصطلاحات مرتبط با آن کمک می‌کند.
  3. الگوها یا قالب‌های تکمیل جستجوی تعاملی:
  4. تکنیک بعد که به ما کمک می‌کند تا نقش قالب‌های تکمیل پرس‌وجو را در هنگام پردازش سؤال شناسایی کنیم، الگوها و قالب‌هایتکنیلی است. این تکنیک به کاربر کمک می‌کند تا سؤال کامل را مطرح کند و گوگل به ‌وسیله تشخیص طبقه اطلاعات مرتبط با کلمات، جزئیات جستجو را شناسایی می‌کند.
  5. شناسایی مترادف بر اساس اصطلاحات هم‌جوار:
  6. در این تکنیک مفاهیم پنهان استفاده از مترادفات منتخب را با توجه به سؤال کاربر آشکار می‌کند. گوگل گاهی سؤال کاربر را با نزدیک‌ترین اصطلاح مترادف همخوان با سؤال جایگزین می‌کند.
  7. گراف دانش بر اساس سیستم جستجو:
  8. در مدل‌های گراف دانش تلاش در بازیابی نتایج جستجو بر اساس تشخیص معنایی موجودیت‌ها و ارتباط آن‌ها است.
  9. خودآموزی موتور جستجوی معنایی:
  10. این تکنیک امکانات مرتبط با توسعه و ساخت نمایه معنایی و استفاده از آن برای برگشت پاسخ به سؤال کاربر را بحث می‌کند.
  11. شناسایی بخش‌های جستجو از طریق سؤالات:
  12. گوگل اصطلاحات چندگانه موجود در پرسش کاربر را طبقه‌بندی می‌کند. این واحد معنایی دسته‌ای از نتایج مرتبط را بر اساس واحد معنایی بالقوه شناسایی می‌کند.
  13. استفاده از شبکه معنایی برای توسعه شبکه اجتماعی:
  14. شبکه‌های اجتماعی مرتبط از نظر معنایی ممکن است برای شناسایی علایق رایج کاربران و برای تولید نتایج جستجوی مرتبط استفاده شود.

گراف دانش ( Knowledge Graph ):

گراف دانش یک پایگاه دانش است. این پایگاه دانش در موتور جستجوی وب گوگل استفاده می‌شود.

طرز کار آن به صورت جستجوی مفهومی عمل می‌کند و اطلاعاتش را از پایگاه‌های داده بسیاری کسب می‌کند.

این پنجره، یک سری اطلاعات گسترده‌ درباره موضوع مورد جستجو ارائه می‌دهد و هدف از آن کمک به کاربران برای رسیدن به اطلاعات مورد نظرشان در کمترین زمان ممکن است.

مرغ مگس خوار ( Hummingbird ):

یکی از گام‌های بزرگ گوگل که برای درک مهفوم سرچ کاربر برداشته شده است؛ الگوریتم مرغ مگس خوار بوده تا گوگل از طریق آن بتواند نتایج مناسب‌تری را به کاربران نمایش دهد.

Rank Brain

الگوریتم جدید گوگل یا رتبه بندی با هوش مصنوعی یک الگوریتم است که بر اساس یادگیری مداوم هوش مصنوعی پایه ریزی شده.

 این الگوریتم به گوگل کمک می‌کند تا نتایج جستجو را براساس رفتار کاربران بهینه سازی کند.

چگونه محتوای خود را برای جستجوی معنایی بهینه کنیم؟

بهینه سازی سایت گام بزرگی در جهت دیده شدن یک سایت است. یک بخش مهم از سئو، خلق یک محتوای بهینه برای یک جستجوی معنایی توسط الگوریتم‌های گوگل است.

روش‌های زیر به شما در خلق یک محتوای بهینه کمک می کنند:

تولید محتوا بر اساس یک چهارچوب یکسان

مراحل تهیه چهارچوب تولید محتوا به صورت زیر است:

  1. ایده پردازی
  2. زمان بندی
  3. جریان کاری
  4. مرور و اصلاح
  5. انتشار و پروموت
  6. تحلیل نتایج

زمان گذاشتن برای تولید محتوای باکیفیت

هر آن چه که برای آن زمان کافی صرف شود؛ از کیفیت خوبی برخوردار است. اگر می خواهید یک محتوای خوب داشته باشید؛ زمان کافی را برای نوشتن آن صرف کنید. از مراحل ابتدایی ایده پردازی گرفته تا مراحل آخر که محتوای شما به یک جمع بندی نهایی می‌رسد. همه و همه نیازمند وقت کافی هستند.

اغراق نکردن در استفاده از کلمات کلیدی و پرهیز از ( Keyword Stuffing )

برخی افراد تصور می کنند با استفاده بیشتر از کلمه کلیدی به نتیجه‌ی بهتری می‌رسند. در صورتی که ماجرا دقیق‌د برعکس است!

اگر مطمئن نیستید که در متنی که نوشته اید، بر اساس طول متن، آیا به اندازه کافی از کلمه‌ی کلیدی استفاده کرده‌اید یا نه می‌توانید از افزونه Yoast SEO کمک بگیرید. زیرا به شما تذکر می‌دهد که از کلمه کلیدی استفاده شده یا تا چه اندازه به کار رفته است و این تعداد استاندار هستند یا خیر.

استفاده از کلمات کلیدی طولانی

کلمات کلیدی طولاین به نسبت کلمات کلیدی کوتاه، معمولأ رقابت کمتری دارند در نتیجه تأثیرگذاری بالاتری در جهت بهینه سازی سایت ایفا خواهند کرد.

استفاده از لینک‌های داخلی

لینک‌های داخلی تأثیر مهمی در سئو دارند.

دلایل این تأثیر مهم به صورت زیر است:

  1. انکر تکست
  2. نوع استفاده لینک
  3. هدف لینک‌ها
  4. اهمیت صفحه لینک شده
  5. ارتباط صفحات
  6. اولین لینک صفحه
  7. نوع لینک

Schema Markeup

نشانه‌گذاری اسکیما بخشی از سئوی داخلی سایت است. نشانه‌گذاری اسکیما (Schema Markup) به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری راجع به محتوای صفحه به دست بیاورند.

Schema مجموعه‌ای از اطلاعات کوچک است که با بیانی مشخص و از پیش تعیین شده در سایت قرار می‌گیرد.

در این روش از نشانه گذاری کار برای تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت متناسب با موتورهای جستجو خاستفاده می‌شود تا نتایجی را که مرتبط با سؤال جستجو شده کاربر باشد به نمایش بگذارد و کار را برای موتورهای جستجو راحت تر کند

schema مانند کدهای نشانه گذاری دیگر در محتوای صفحه قرار می‌گیرد. عناصر schema و صفت‌های مرتبط با آن به منظور جلوگیری از گردش موتور‌های جستجو در اطلاعات اضافی صفحه، مستقیما در کد HTML، قرار دارند.

جمع بندی

شاید در ابتدا که نام سئو به گوشتان می‌خورد و کمی در رابطه با آن جستجو می‌کنید؛ به این نتیجه برسید که کاری آسان است و هر کسی از عهده‌ی آن بر می‌آید. ولی در ادامه ماجرا به مشقت‌های آن پی می برید.

بهترین راه برای داشتن یک سایت بهینه استفاده از خدمات سئو است. فقط مطمئن شوید مجموعه معتبری را برای این خدمات پیدا می‌کنید.