تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو - چگونگی کارکرد آن برای گرفتن بیشترین نتیجه | پارس سئو

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو - نقش آفرینی روز افزون فضای مجازی بر زندگی و کسب و کار، رو به افزایش است. ما هم در پارس سئو به آن می پردازیم.

شبکه‌های اجتماعی به بخش تأثیر گذاری از زندگی بدل شده‌اند و عجیب نیست اگر بشنویم تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو رو به افزایش است. چه در روابط شخصی و دوستانه، چه در روابط کاری، شبکه‌های اجتماعی نقش عظیمی را ایفا می‌کنند.

اما تمام این تأثیرات فقط جنبه ظاهری نقش شبکه‌های اجتماعی هستند و با اینکه همین تأثیر ظاهری هم گویای اهمیت شبکه‌های اجتماعی هست ولی نیاز داریم تا برای استفاده از این بستر برای کسب و کار، اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تأثیر پنهان شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کار شما بپردازیم.

تاثیر شبکه ‌های اجتماعی بر سئو چطور شروع شد؟

این مسئله برای همگان مشخص است. هدف سئو سایت رسیدن به یک رتبه مناسب و دریافت بازخوردهای مطلوب از سایت است. در ابتدا و بر اساس یک باور شاید کمی نادرست، وب‌مسترها تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو را بیشتر از آن چه که بود تخمین می‌زدند و لینک دهی در شبکه‌های اجتماعی را در اولویت‌های خود قرار می‌دادند.

تأثیر این کار بر کسی پوشیده نبود و حتی این روش از سمت گوگل نیز تأیید شده بود.

ماجرا تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو چطور مطرح و تأیید شد؟

همه چیز از سؤال یکی از کاربران با مضمون زیر شروع شد:

سلام من، در یکی از مقاله های سئو خواندم که گوگل از لینک‌های فیسبوک و توئیتر به عنوان یک معیار در رتبه دهی به سایت‌ها استفاده می‌کند. این قضیه را تأیید میکنی؟

و در پاسخ به این سؤال، مدیر سابق بخش اسپم گوگل، آقای Matt Cutts این طور جواب داد:

گوگل از داده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی برای تعیین جایگاه استفاده می‌کند.

خب این پاسخ یک پاسخ صریح بود. اما تنها برای مدت کوتاهی اعتبار داشت و بعد از 3 سال این اعلامیه صادر شد:

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی جزو معیارهای رتبه دهی در سایت محسوب نمی‌شود.

فکر نکنم لازم باشد تا اشاره کنم این کار چه هرج و مرجی را بین سئوکاران ایجاد کرد! شاید همه قصد داشتن به با یک حمله‌ی اساسی به گوگل باز هم این معیار را به لیست سنجش رتبه بازگردانند. ولی شاید بد نباشد نگاهی به موارد زیر بیندازید تا ببینید این تصمیم چندان هم غیرکارشناسانه نبوده است.

  1. سرعت سرسام آور به‌روز رسانی و تغییر محتوای شبکه‌های اجتماعی
  2. ربات‌های خزنده سریع و هوشمند گوگل نمی‌توانند خودشان را به این سرعت بالای به‌روزرسانی در Social Media برسانند.
  3. وایرال شدن پستی که محتوای نه چندان ارزشمندی دارد در فضای شبکه‌های اجتماعی
  4. گوگل نمی‌تواند به راحتی مطالب را آنالیز کند و این مطالب بی‌ارزش نیز راه خود را به گوگل باز می‌کنند.

بنابر این موارد، تصمیم بر این شد دید نسبت به شبکه‌های اجتماعی مانند دید بر موتورهای جستجو باشد. در نتیجه باز هم شبکه‌های اجتماعی بر سئو تأثیر گذارند ولی این بار به نحوی دیگر.

 

 نقش شبکه‌های اجتماعی در رابطه با سئو

همان طور که پیش‌تر اشاره شد؛ شبکه‌های اجتماعی هنوز هم تأثیر قوی بر سئو دارند. سیگنال‌هایی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کنند، می‌تواند مانند یک قطب نما راه درست را به گوگل نشان دهد و در کنار الگوریتم‌های گوگل به بهترین شکل نتایج مفید را در دسترس کاربر قرار دهد.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو به صورت مستقیم

  1. دنبال کردن یا لایک کردن برند شما در این شبکه‌های اجتماعی
  2. این کار محبوبیت و شهرت برند شما را در بین کاربران افزایش داده و سبب شناخته شدن بیشتر برند شما می‌شود.
  3. تعداد فالورهایی که برند شما را منشن می‌کنند.
  4. منشن کردن هم دارای جنبه تبلیغاتی هست که باعث می‌شود کاربران دیگر به راحتی شما را بیابند و هم این کار برای شما یک بک لینک سازی انجام می‌دهد.
  5. از موارد مهم در سئو این است که شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف به صورت منشن شده صدا زده شوید.
  6. تعداد بازدید از بک لینک‌های شما در شبکه‌های اجتماعی
  7. این مورد موجب افزایش بازدیدکننده و ترافیک سایت شما می‌شود و تأثیر ترافیک و بازدید بر سئو برای کسی پوشیده نیست.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو به صورت غیرمستقیم

جدا از تأثیرات مستقیم و آشکاری که شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت دارند؛ برخی تأثیرات هم هستند که در دسته تأثیرات غیر مستقیم قرار دارند.

 بک لینک در شبکه‌های اجتماعی

هر زمان شما اقدام به انتشار پست و یا لینک در شبکه‌های اجتماعی کرده باشید، با اینکه انتشار محتوا و درج لینک در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده در گوگل نقشی ندارند. اما ریتوییت شدن آن‌ها توسط کاربران، راهی برای لینک سازی و بک لینک خارجی در نظر گرفته می‌شود و به این طریق بر سئو سایت شما تأثیر دارند.

 محبوبیت برند شما در شبکه‌های اجتماعی

دومین مورد از تاثیر شبکه‌ های اجتماعی بر سئو آن هم به صورت غیر مستقیم، محبوبیت برند شما است. در صورتی که شما در شبکه‌های اجتماعی به صورت مکرر فعالیت داشته باشید، خیلی زود کسب و کار شما به یک برند محبوب تبدیل خواهد شد.

کاربران می‌توانند برند شما را به یکدیگر معرفی کنند و این موضوع خود نوعی از تبلیغات مؤثر است که به محبوبیت برند شما می‌افزاید.

 آشنایی با محصول در شبکه‌های اجتماعی

این مدل از بازاریابی اهداف متنوعی دارد. شما به عنوان یک کسب و کار که قصد ورود به این بازاریابی را دارد، باید با اهداف از پیش تعیین شده وارد این حوزه شوید. برای برخی کسب‌ وکارها فقط کسب بازدید و ترافیک برای وب‌سایت اهمیت دارد در حالی که برای یک تجارت دیگر، مشهور کردن و معتبر کردن نام برند مطرح است.

هدف هر چه که باشد شبکه‌های اجتماعی یک پله‌ی صعود هستند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مزایای متعدد و مختلفی دارد که برای هر نوع تجارتی مفید خواهد بود.

 افزایش سرعت ایندکس شدن محتوا شما

گذاشتن مطالب در شبکه‌های اجتماعی این گونه عمل می‌کند که اگر شما اولین شخصی باشید که آن محتوا را در شبکه اجتماعی قرار می‌دهد، یعنی خودتان آن محتوا را از پایه نوشته باشید، مطلب شما زودتر از سایرین ایندکس خواهد شد.

در پاسخ به این سؤال که اولویت با کدام یک از شبکه‌های اجتماعی است؟ باید گفت هیچ اولویتی وجود ندارد. شما باید سعی کنید تا جایی که برایتان مقدور است هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی را از قلم نیندازید.

اگر در همه شبکه‌های اجتماعی فعالیت خوب داشته باشید نتیجه مطلوب کسب خواهید کرد.

 کاهش بانس ریت، افزایش Time on Site و بازدید دوباره از وب‌سایت

غالبأ مشتریان و بازدیدکنندگانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی با یک برند خو می‌گیرند، احتمال بیشتری برای آن‌ها وجود دارد که به بازدیدکننده تکراری یک وب‌سایت تبدیل ‌شوند. این کاربران زمان بیشتری را نیز برای وب‌سایت صرف می‌کنند.

این عوامل سبب می‌شود تا میانگین معیار یا Time os Site وب‌سایت افزایش پیدا کند. باید بدانید که نرخ بانس ریت بر روی رتبه ‌بندی سایت‌ها تأثیر دارد. و حتی این معیار نشان‌دهنده کیفیت بالای محتوای وب‌سایت شما نیز هست.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که Time On Site می‌تواند به‌عنوان یک معیار برای رتبه‌ بندی جستجوها مورد استفاده قرار گیرد. این معیار نسبت به بانس ریت از پیچیدگی بیشتری برخوردار است.

گوگل با اندازه‌گیری مدت‌زمانی که کاربر پس از کلیک بر روی یک لینک، دوباره به صفحه جستجو بازمی‌گردد و با تجزیه و تحلیل عبارت جدید مورد جستجوی او مفید بودن مطالب یک سایت را تشخیص می‌دهد. این نتیجه گیری سبب می‌شود تا تصمیم بگیرد که آیا وب‌سایت بازدید شده توانسته به کاربر پاسخ یا اطلاعات مناسب دهد یا خیر.

تاثیر شبکه‌ های اجتماعی بر سئو سایت شرکتی

هر شرکتی، چه بزرگ و دارای کارمندان زیاد و چه کوچک و با تعداد کارمندانی محدود، قصد پیشرفت و ترقی دارد. سئو سایت شرکتی برای هر شرکت با هدف پیشرفت و توسعه، یک نیاز اساسی است. یک سئو سایت اصولی روشی برای افزایش فروش اینترنتی و کسب سود بیشتری است که نصیب شرکت می‌شود.

انجام یک سئو و بهینه سازی سایت اصولی در طی زمان موجب کسب رتبه اول گوگل توسط اغلب لینک‌های سایت شما می‌شود. یک عامل مؤثر در این زمینه، شبکه‌های اجتماعی هستند.

شبکه‌های اجتماعی زمینه ساز اعتماد بیشتر کاربران اینترنتی و استفاده هر چه بیشتر از خدمات شما می‌شود. در عین حال به شهرت و شناخت بیشتر شرکت شما نیز کمک می‌کند.

تاثیر شبکه‌ های اجتماعی بر سئو سایت فروشگاهی

اهمیت سئو سایت فروشگاهی برای یک کسب و کار، ایجاد یک ترافیک مفید است. در شبکه‌های اجتماعی، دیده شدن یک برند یا محصول، سهولت بیشتری دارد. کاربران نقش بازاریابان شما را بازی می‌کنند.

وجود هشتگ‌ها به کاربران کمک می‌کند تا راحت‌تر محصولات شما را پیدا کنند. همچنین مخاطبان اعتماد و نزدیکی بیشتری با برند شما پیدا می‌کنند. حتی اگر تأثیرات غیر مستقیم را در نظر نگیریم، همین موارد آشکار نیاز بسیار به شبکه‌های اجتماعی برای یک سایت فروشگاهی را نشان می‌دهد.

بهترین شبکه‌های اجتماعی برای SEO چیست؟

تأثیر پررنگ شبکه‌های کاملأ واضح است. حال می‌رسیم به اینکه کدام شبکه‌های اجتماعی تأثیر پررنگ‌تری دارند.

 فیس بوک

فیس بوک یک سایت بسیار پیشرفته و یکی از بزرگ‌ترین عواملی است که در حال حاضر تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو را نشان می‌دهد. افراد زیادی قبل از اینکه بخواهند از یک وب سایت بازدید کنند، به دنبال صفحه فیس بوک برند تجاری آن هستند.

فیس بوک یکی از بهترین مکان‌ها برای هر کسب و کار است. استفاده از آن می‌تواند به منظور شناخته شدن بیشتر و در نهایت کسب درآمد خوب در تجارت باشد.

توییتر

توییتر یکی دیگر از بسترهای عالی در بین رسانه‌های اجتماعی است. این شبکه‌ی اجتماعی با بیش از 300 میلیون کاربر روزانه به یک موتور جستجوی بزرگ اجتماعی تبدیل شده است. توییتر برای اخبار روزانه نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و بستر مناسبی است.

معمولاً لینک‌هایی که در توییتر ارسال شده هستند و به سایت شما باز می‌گردد تأثیر بالایی برای ایجاد مخاطب و جذب بازدید کنندگان بیشتر در وب سایت شما دارند. نکته مهم این است که باید به طور مرتب در توییتر فعالیت کنید.

در ضمن فعالیت خود باید از هشتگ‌های صحیح استفاده کنید. در مورد موضوعات داغ بحث کنید و تیتر‌های جذاب را برای خوانندگان ایجاد کنید.

 یوتیوب

یوتیوب در بین شبکه‌های اجتماعی شگفت انگیزترین بستر را دارد. یوتیوب برای همه قشر در همه سنین و با هر نوع سلیقه، فیلم‌هایی برای نمایش دارد. اگر کسب و کاری هستید که پیش از این هیچ ویدیویی در این شبکه اجتماعی نداشته‌اید، همین حالا دست به کار شوید و به شروع فعالیت در این شبکه‌ی اجتماعی فکر کنید.

یوتیوب یکی از مؤثرترین راه‌های جذب مردم به سمت برند شماست. YouTube نیز متعلق به گوگل است و توسط بیش از 1 میلیارد کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیش از 4 میلیارد ویدیو هر روز در یوتیوب تماشا می‌شوند و این موارد باعث شده تا یوتیوب به عنوان دومین موتور جستجوی بزرگ شناخته شود.

22٪ از کل ترافیک رسانه‌های اجتماعی از طریق ایالات متحده در YouTube است و این رسانه اجتماعی را به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های کشور تبدیل می‌کند. اگر ترافیک زیادی در وب سایت شما وجود ندارد و این ماجرا شما را نگران می‌کند، حضور شما در YouTube می‌تواند باعث افزایش آگاهی از برند شما شود.

این افزایش آگاهی نتیجه‌ی حضور اجتماعی بیشتر در وب‌سایت شما و افزایش ترافیک سایت و در نهایت به فروش رسیدن خدمات یا محصولات شما را دارد.

 لینکدین

LinkedIn یک بستر است که به نسبت سایر شبکه‌های اجتماعی محیط حرفه‌ای‌تری دارد. لینکدین یکی از بهترین وب سایت‌های رسانه‌های اجتماعی در هنگام ارتباط با مشاغل، به ویژه برای سازمان‌های B2B است.

با بیش از 380 میلیون کاربر در سراسر جهان، LinkedIn با استفاده از 53٪ شرکت‌های تجاری و تجارت در بستر آن، برای جستجوی مشتری استفاده می‌شود.

افرادی که از لینکدین استفاده می‌کنند تا 50% احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به مشتری را دارند.

 اینستاگرام

اینستاگرام یک وب سایت تصویری عالی است. با تأثیر بصری این شبکه‌ی اجتماعی، بهترین مکان برای ارائه مطالب یا محصولاتی است که به تأثیر بصری نیاز دارند. 65 درصد از بهترین برندهای برتر جهان از اینستاگرام استفاده کرده و در آن حساب کاربری دارند.

شبکه‌های اجتماعی ایرانی

شاید به نظر نرسد اما تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو تا شبکه‌های اجتماعی ایرانی هم گسترش پیدا کرده است. شبکه‌های اجتماعی ایرانی به صورت غیر مستقیم و با افزایش شناخته شدن برند و سایت شما و در نتیجه‌ی آن افزایش بازدید و ترافیک وب‌سایت بر سئوی سایت شما اثر می‌گذارند.

از شبکه‌های اجتماعی که در افزایش بازدید می‌توان اثرگذار باشند می‌شود به آپارات و کلوب اشاره کرد. آپارات همانند یوتیوب ابزاری آنلاین جهت اشتراک گذاری ویدیو است و قابلیت درج لینک را برای کاربران فراهم می‌کند.

کلوب نیز تمام قابلیت‌های نگارش متن ، ارسال کلیپ و تصویر را دارد و یکی از برترین سایت‌های دریافت بک لینک طبیعی و قدرتمند در ایران محسوب می‌شود.

نظر گوگل درباره تأثیر شبکه اجتماعی بر سئو سایت

تا به اینجا اظهار نظر خاصی در رابطه با تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سئو از سمت گوگل بیان نشده است. تنها در پاسخ به سؤالاتی که برخی از کاربران در این زمینه پرسیده‌اند اعلام شده که این شبکه‌ها هیچ تأثیری در سئو از دید گوگل ندارند.

البته پیش از این دلیل چرایی این امر را توضیح دادیم.با این وجود که رسانه‌های اجتماعی تأثیر مستقیمی در سئو و رتبه بندی گوگل ندارند. اما به صورت غیر مستقیم موجب افزایش بازدید سایت می‌شوند و با افزایش آمار بازدید سایت قطعأ یک معیار برای گوگل است که به کمک آن و به صورت خودکار به وب‌سایت امتیاز مثبت می‌دهد.

این امتیاز مثبت می‌تواند موجب بهبود عملکرد سایت در رتبه بندی شود.

 جمع بندی

با تمام آن چه که گفته شد قطعأ نمی‌شود تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو را نادیده گرفت. هدف کسب و کار شما از ساخت یک وب‌سایت هر چه که باشد، بیشتر دیده و شناخته شدن به نفع شما خواهد بود.

با استفاده‌ی روز افزون کاربران از شبکه‌های اجتماعی، بستر مناسبی برای کسب و کارها ایجاد شده تا بتوانند خودشان را به مخاطب بشناسانند و محصولات یا خدمات خود را معرفی کنند. از این رو اگر پیش از این به فکر فعالیت در این بستر نبوده‌اید، از همین حالا تدارک آن را ببینید!

بسیاری از گروه‌های موفق در زمینه سئو و طراحی سایت قطعأ پیشنهاد استفاده از شبکه‌های اجتماعی را مطرح کرده و تعدادی از آن‌ها این مورد را در میان خدمات سئو ارائه شده، گنجانده‌اند.